Tuesday 29 March 2011

Soppa för sjuka.

Febern steg på kvällen igår och natten var tuff. Det blev inte många timmars sömn. Jag följde med Mattias upp i morse, njöt av en smoothie som han gjorde, läste några jobbmail och sedan slocknade jag. Jag sov som en stock trots att det är full rulle på ett bygge precis utanför. Jag slog upp mina bruna lagom till lunch och magen gjorde sig påmind. Jag letade därför fram några av mina Levande Föda/Raw Food recept på soppor och lät mig inspireras. Det blev en riktigt god soppa. Ingredienser:

  • 1 dl mungbönsgroddar
  • 2 söta äpplen
  • 1 avokado
  • 1 nypa havssalt
  • 1 stor klyfta rå vitlök
  • vatten

I med allt i mixer och sedan serverade jag surkål till. Jättegott och magen mår som en drottning av en sådan behandling. Jag älskar att äta mat som ö h t inte påverkar min mage någonting.

Ni minns väl det jag brukar predika. När kroppen är sjuk skall man ge den snälla saker. Snälla saker är inte glass och godis och sockrade juicer. Munnen kanske blir glad en stund men den stackars kroppen blir stressad över att ta hand om sådant skräp. Den har ju fullt upp med att slåss mot virus! Man skall förstås alltid ge sin kropp snälla saker. Vill man vara lite taskig mot den emellanåt skall man dock inte låta detta sammanfalla med en sjukdomsperiod. Låter jag tråkig? =) Jag är heller aldrig tjejen som säger att jag unnar mig saker som tårta och godis. Jag har aldrig förstått det uttrycket. Hur kan man kalla det att unna sig när man gör taskiga saker mot sin kropp?

IMG_2212

No comments:

Post a Comment