Wednesday 2 March 2011

Att följa rytmen.

Jag har en kollega som är månskensbonde. Hon är vegetarian förutom att hon äter sina egna djur. Detta för att försäkra sig om att de haft ett drägligt liv. För ett tag sedan fanns det ägg att köpa. “För att hönorna bestämt att det var dags att värpa”, som hon uttryckte det. Häftigt tycker jag =) Om jag någon gång längtar efter kött skall jag försöka köpa av henne. Jag köper min honung av henne. Som jag använder som schampo. Jag äter den förstås oxå. Kan du äta ditt schampo? =))

Vill du oxå följa rytmen finns nu en utmärkt applikation för Android och iPhone från Naturskyddsföreningen i vilken man bl a kan se vilka frukter och grönsaker som är miljövänliga att äta just nu. Där står oxå att man inte skall äta icke-ekologiska bananer för det används så mycket bekämpningsmedel och tillväxthormoner under odlingen. I ett parti druvor kan man hitta upp till 20 olika bekämpningsmedel som inte går att skölja bort. Äckligt och inget jag stoppar i munnen på mig själv och framför allt inte mina barn!!!

screen screen2

Applikationen Grön guide hittar du här.

2 comments:

  1. Gomorron. Himla smart grej från naturskyddsföreningen. Men detta men om man har en vanlig enkel telefon som man kan ringa och sms:a på och inget mer, hur kommer man åt infon då??? Jag tillhör inte konsumtionssamhället direkt och INTE alls på tekniska prylar...

    ReplyDelete
  2. Då blir det förstås lite svårare =) Men det är ju bra att alla prylgalna människor kan få bättre koll på miljöpåverkan =)

    ReplyDelete