Wednesday 9 March 2011

Socker.

Det enda jag fuskat med på min lista över saker jag inte tål är socker. Jag ligger väldigt högt på socker på mitt resultat över ämnen jag är överkänslig emot. Att inte tåla socker har för mig varit detsamma som att bli speedad. Och att ha ett enormt sockersug. Ingetdera har stämt på mig och därför har jag aldrig trott att jag har något problem med socker.  I lördags åt jag mörk choklad. Mums =) Den innehåller ju dock en hel del socker. I söndags morse vaknade jag med oroskänsla i kroppen och en förlamande trötthet. Tröttheten dröjde sig kvar i måndags och igår oxå. Idag känner jag mig mycket bättre och nu börjar min hjärna fungera. Jag känner till personer som kan bli psykotiska i 3 dagar om de får i sig gluten eller andra ämnen de inte tål. Socker verkar just nu vara ett big no-no för mig. Skall börja föra matdagbok fr o m idag oxå. Varje dag skall jag fylla i hur jag känt mig på morgonen, vilken energinivå jag haft under dagen och lite andra parametrar.

4 comments:

  1. Hej, ja det är läskigt att maten har så stor betydelse för hur vi mår men samtidigt väldigt självklart. Du ger dig själv den finaste gåvan av alla att bara ge dig det som din kropp vill ha, även om det måste vara otroligt jobbigt också. Du är en väckarklocka för oss läsare :D

    kram Cathrine

    ReplyDelete
  2. Hej =) Ja det är precis som du säger, både logiskt och ologiskt. I synnerhet när det gäller mat som vi fått lära oss är hälsosam såsom mjölkprodukter och veteprodukter.
    Visst är det så! Det är en grym känsla oxå att börja förstå och bli medveten om hur min kropp fungerar. De där skoven av förlamande trötthet har kommit då och då utan att jag har kunnat sätta fingret på vad det är. Kanske är jag lösningen på spåret =)
    Tack så mycket Cahtrine, det värmer!
    Ha en fin dag!

    ReplyDelete
  3. Håller med om att socker är en stor hälsobov även om man tror att man tål det. En funktionsmedicinare som jag gått till berättade att hans barn aldrig fått äta socker och aldrig varit hemma från skolan p.g.a. förkylning kanske tack vare den fina sockaerfria dieten. Själv kan jag bli snurrig i huvudet av socker och tål det bara i småmängder om jag äter väldigt bra i övrigt.Söta tomatsåser och dolt socker överhuvudtaget triggar igång en hunger som inte mättas med annat än fiberrik mat som man oftast inte är sugen på så länge man ät kvar i "sockerberoendet".

    ReplyDelete
  4. Anna: klok medicinare det där. Tycker det är viktigt att "allmänheten" nås av det här så att man själv kan göra ett val. Vill jag fortsätta äta mat som kan skada mig skall det vara ett medvetet val. Jag skall inte invigas i falsk trygghet. Mmmm.. det är svårt att äta halvfabrik om man vill slippa socker. Vi får vara tacksamma för vår ökade medvetenhet helt enkelt =)

    ReplyDelete