Tuesday 29 March 2011

Enkelt candidatest och Vita Biosa.

Mina IgA/IgG prover indikerade att jag kunde ha candida. Jag fick en kur av ett medel som heter SuperS och precis innan jag startade kuren hade jag sett att det finns ett enkelt test att se om man har candida. På morgonen häller man vatten i ett glas och spottar i det innan man ätit, druckit eller gjort något annat. Man skall inte harkel-spotta utan spotta vanligt. Om man har candida bildas det trådar inom 5-60 min som löper ner i glaset mot glasets botten. Det ser ut som algtrådar ungefär. Om man inte har candida händer ingenting utan spottloskan ligger kvar så fint på toppen av vattenytan. När jag gjorde mitt först test var det gott om trådar. I går tog jag min sista kur av SuperS och i morse spottade jag i glaset. Det bildades trådar igen så jag har fortfarande den lilla rackarsvampen i överskott i min kropp.

Jag följer Tinas magmat och Tina har en tuff tarmsjukdom och hon blev tipsad om en riktigt dunderkur som hon själv testade häromdagen. Den heter Vita Biosa. Det jag gillade var att hennes utgifter efter bara några dagar ändrade form och hennes vita beläggningar på tungan försvann ( jag har haft dem i evigheter och det är ofta tecken på Candida ). Kikar man på den här engelskspråkiga sajten så ser man att den är bra mot candida.

Jag var runt i två hälsokostbutiker men ingen hade den på lager men de kunde gärna ta hem den. Då bestämde jag mig för att beställa den från nätet. Sagt och gjort, nu väntar jag på att den lilla flaskan skall komma till min brevlåda. Då skall den lilla rackarsvampen få se på andra bullar!

Tarm 2011 – en frisk och sund tarm 2011 - jag har inte gett upp målet ännu! =))

12 comments:

  1. Du kan köpa vita biosa på templ.se
    Jättebra och snabb leverans!!
    Hur är livet efter att blivit fri från ulcerös colit??

    ReplyDelete
  2. Hej!!!
    Tack för tipset!
    Ursäkta sent svar men jag har varit borta från den här världen på grund av en hemsk lunginflammation. Jag har tack och lov inte ulcerös colit men jag är väldigt intresserad av människor som på olika sätt läkt sig från sjukdomar genom kostomläggning.
    Ha det fint!

    ReplyDelete
  3. hej! hittade hit i min sökan efter saker mot candida. Hur funka vita biosan? behöver man ta den länge? eller ska man fortsätta ta den?
    är inte säker på att jag har candida men gjorde testet imorse och det verkar inte bättre. Så..jag behöver all hjälp jag kan få!:) håller mej nu till nån form av candida diet, men än vet ja inte om de hjälper..vill gärna försöka allt:P

    ReplyDelete
  4. Hej Isa =)
    Eftersom jag drog på mig två lunginflammationer i våras har jag inte haft så mycket fokus på min kamp mot candidan =) Jag spottade i glaset för ett par veckor sedan och det visade spår av candida då oxå. Min mage var verkligen ur lag när jag köpte vita biosan och jag tog det därför lugnt med allt testande. Jag visste till slut inte vad som påverkade vad. Jag tycker att utesluta socker, dvs raffinerat socker är en väldigt bra start. Att bli av med ett candidaöverskott kräver tålamod. Vill du ge din kropp en boost tror jag Vita Biosan är jättebra! =) Vitlök är oxå riktigt bra mot candida, det är ju väldigt gott oxå.
    Lycka till!
    kram

    ReplyDelete
  5. Har du blivit av med den nu med din fruktdiet? Vore jätte intressant att höra hur...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jepp! Mår prima nuförtiden! =) Jag har inte gjort så mycket förutom att ge kroppen sådant den vill ha och så har den städat och läkt det som behövs.

      Delete
    2. Jag undrar, är din candida och läckande tarm helt bra nu med nya kosten? Jag är nämligen helt desperat, svullen som tusan om magen, mina ben och ögonlock svullnar, har massa slem i bihålorna, vit tunga m.m. Jag äter sen en tid 80/10/10 i princip, yoga en dag i veckan, lite löpning däremellan. Borde vara kärnfrisk men tror den där läckande tarmen ställer till det. Tänkte testa vita biosa mot candidaa, men funkade den för dig? Hur botar man läckande tarm? De flesta förespråkar ju att börja på värsta köttdieten.... L-glutamin verkar rekommenderas samt probiotika. Vad har du för erfarenhet?

      Delete
    3. Ja jag mår jättebra numera =) 80/10/10 i princip skriver du? Vad äter du exakt? Åh nej, av vilken anledning skall du äta kött som bevisligen ökar risken för flera cancerformer?

      Delete
  6. Har du blivit fri från din candida tack vare kosten? Själv hoppas jag kunna svälta ut mestadels av min och bli symtomfri med 801010 :)

    / Malin Danielsson
    http://instagram.com/malindaaanielsson

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Malin!

      Jadå, ingen candida här inte längre =) Det kommer gå strålande för dig också!

      kram
      Jessica

      Delete
  7. Hej Jessica!

    Jag snubblade in här och ville bara kommentera angående spottestet ifall fler provar et. 1) Detta test skapades av tillverkare för candidakurer 2) Att spottet bildar trådar kan bero på en rad andra faktorer

    Kolla in denna video om du vill veta mer:
    https://www.youtube.com/watch?v=o6iryzPoBow

    Mvh en annan Jessica

    https://www.youtube.com/watch?v=o6iryzPoBow

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Jessica :) och jättetack för informationen!

      Delete