Friday 18 March 2011

Mungbönsvälling.

Nu är mina mungbönor färdiggroddade och jag gjorde lite mungbönsvälling nu precis för att se om min mage gillar dem. Min matsmältningssystem gillar för övrigt mixad mat allra bäst. Så nu återstår det att se om allt fortsätter kännas bra. Jag tog cirka 2,5 dl groddade mungbönor och ett vackert ekologiskt äpple och lade i mixern:

 IMG_2146Sen på med vatten så att det täcks precis. 

 IMG_2149

Resultatet ser ut som välling och därav namnet mungbönsvälling. Lättsmält och nyttigt i ett nafs!

6 comments:

  1. Jag skulle gärna vilja veta hur du går tillväga när du groddar mungbönorna?

    ReplyDelete
  2. Hej hej!
    Det är väldigt enkelt att grodda mungbönor. Här kan du läsa om hur jag gör: http://goluckyj.blogspot.com/2010/09/lins-och-mungbonsgroddar.html

    ReplyDelete
  3. Tack för svar! Då vet jag hur jag gör, så då blötlägger jag ikväll.

    ReplyDelete
  4. Hej och tack för en bra blogg med mycket nyttigt att ta in!
    Jag har en fråga om mungbönor, hur gör du när du tillagar något med dina färdig groddade mungbönor tar du bort dom gröna skalen innan du använder dom eller äter dom som dom är? Jag har hört att skalen är svårsmälta men åt andra sidan så brukare det ju finans en massa nyttigheter i skalen.
    Sol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej och tack :)
      Numera äter jag inte mungbönor. Jag var aldrig särskilt förtjust i dem *skrattar*. Det stämmer att skalen är svårsmälta och det är bra om du försöker ta bort dem. Ett bra knep är att lägga dina groddade mungbönor i vatten och då flyter en del av skalen upp så kan du fiska upp dem.
      Lycka till! =)

      Delete
  5. Jag gör mungbönsvällingen varje dag och variera mellan antingen äpple eller banan. Mungbönsvällingen är mumma för vårt immunsystem....

    ReplyDelete