Friday 11 March 2011

Socker och indiskt.

Måhända är jag lite tjatig men vetskapen om att vara känslig för socker kan leda till utbrändhet gör att jag numera har stooor respekt för dessa vita små kulor. Jag är inte rädd för naturligt socker, sådant som finns i frukt. Det mår jag prima av. Jag vill däremot inte ta i vitt socker med (socker)tång ;) Att få reda på att de har socker i thaimaten blev en väckarklocka för mig. Vi äter ju mycket thai. Stort tack till Sofia som tipsade mig om detta! Nu är det fredag och det firar vi med indiskt. Maken hämtar på vägen. Han tycker jag är lite krånglig så han vill att jag ringer ;)

Jag: Har ni socker i maten?

Killen som svarade i telefon: Nej, det är bara i en rätt vi har socker. Och i nanbrödet.

Jag: Det gör inget för vi äter inte nanbröd. Men papadom(krispigt linsbröd) vill vi gärna ha =)

Vi älskar nanbröd. Men vi äter inte gluten av hälsoskäl. För den som missat detta =)

Ibland känner jag mig som en Alien i vår matvärld. Igår t ex hade vi avtackning för en kollega och då bjöds det på smörgåstårta. Sen på eftermiddagen serverades det härligt god vetekrans. Jag kan inte äta något av det. Jag är en Alien.

Men, mina kära vänner, det känns enormt, fantastiskt, himlastormande, heeeelt underbart att veta att varendaste liten bit mat jag stoppar i munnen bygger upp min hälsa och ökar mina chanser att få ett långt friskt liv. Det min vänner är värt allt. Det kallar jag äkta njutning.

Ha nu en fantastisk fredagskväll!

2 comments:

  1. Hämt-thai brukar väldigt ofta innehålla färgämnen och andra tillsatser. Min erfarenhet är att de inte håller sig till ekologiska grönsaker och värst är kanske currypastan som de använder på burk.Den brukar innehålla tillsatser som jag får utslag av. Kan hända att vissa satsar på kvalite men då kostar nog maten mer och de kanske skyltar med det på sin hemsida.Indisk mat är nog bättre.Jag skulle önska att de använde ghee men det är möjligt att vissa enklare restauranger använder billig olja som upphettas och bildar transfetter.

    ReplyDelete
  2. Ja jag börjar förstå det nu. Något i den maten jag fick igår var helt klart inte bra för i morse var min mage en katastrof. Jag skall inte gå in på detaljer men mig mage är på väg att stabilisera sig, det märker jag tydligt. Därför blir det extra tydligt när jag äter något som blir fel.
    Jag tror inte att jag mår dåligt av maten från vår thaikrog hemmavid men jag skall helt klart var uppmärksam på det framöver! Tack Anna!

    ReplyDelete