Wednesday 9 March 2011

En smarrig dessert för oss som inte tål socker men ändå vill ha något sött.

Den passar naturligtvis även för er som tål socker men som inte vill ha med E-nummer, vitt socker, vetemjöl, ägg, eller komjölk att göra =)

I helgen gjorde jag en så himla god efterrätt. Den godaste maken ätit sa han. Superenkelt är det i alla fall. Jag blötlade dadlar och cashewnötter kvällen innan. Så här gör du sen:

1. Mixa dadlar och cashewnötter, använd blötläggningsvattnet från dadlarna för att få den konsistens du önskar.

IMG_2116 Cashewnötter, dadlar och blötläggningsvattnet från dadlarna. Inget annat.

2.Värm frysta hallon lite försiktigt i en kastrull.IMG_2118

3. Servera:

IMG_2119

Som ni ser hade jag en bit choklad till när jag åt detta i söndags. Så blir det väl tyvärr inte i framtiden då. Men “kolasås” och hallon räcker gott och väl =)

Prova, jag lovar att du inte kommer att bli besviken =)

4 comments:

  1. Det både ser och låter gott.
    Använder du några mått av caschewnötter och dadlar eller höftar du?
    Kommer absolut att prova detta =)

    Kram

    ReplyDelete
  2. Det är det, det vill jag lova =) Nej jag höftar. Du kan se i länken i inlägget en bild på skålarna där jag blötlagt nötterna och dadlarna.

    ReplyDelete
  3. Mmmmmm jag testar när jag har handlat nästa gång!! Förresten, hur gör du nässelte??? Kram pamela

    ReplyDelete
  4. Det måste du göra =)) Nässelteet gör jag så här: http://goluckyj.blogspot.com/2011/06/nasselte.html

    ReplyDelete