Thursday 31 March 2011

Raw rödbetssoppa.

Det märks att jag är piggare idag eller hur? Inläggen duggar tätt ;) Regnet smattrar mot rutan och just nu är det helt okej att sitta i sängen med laptopen i knäet. Det är väl den belöningen man skall få när man haft hög feber, att njuta av att långsamt känna sig bättre =)

Jag hittade ett recept på Raw rödbetssoppa i Erica Palmcrantz bok “Raw Food på svenska” som visade sig vara heeeelt ljuvligt!!! Ingredienser:

  • 3 rödbetor ( stod två i receptet men jag tog tre)
  • 1 avokado
  • 1 äpple ( jag tog en favoritsort vilket var tur för äpplet sätter sin prägel på soppan! )
  • 1 msk färskpressad citronsaft
  • vatten

IMG_2235

Raw rödbeta – visst ser det häftigt ut!?!?!

Jag började med att skala och dela rödbetorna i små delar. Sedan i med dem i mixern. Jag tog en i taget och stoppade i genom hålet i mixerns lock medan mixern var igång. Jag skyddade den lilla öppningen med min hand, jag vill inte riskera att få rödbetsfläckar i köket ;) Sedan delade jag äpplet, och lade i tillsammans med  lite vatten. Därefter i med avokadon och citronjuice.

IMG_2238Lycka är att öppna en avokado och se att den är perfekt mogen =) 

 

IMG_2244 Raw rödbetssoppa – klar att avnjutas =)

Jag åt min soppa utan någonting till. Erica tipsar om att servera mungbönsgroddar, avodakdo skuren i bitar och riven färsk pepparrot till. Mungbönor åt jag ju till mellis idag och dessutom är min nästa sats inte färdiggrodd förrän tidigast i kväll. Pepparrot hade jag ingen hemma och jag är ju fortfarande sjuk så aptiten är inte på topp och då räckte det med bara soppan.

Soppan var verkligen helt otroligt god!!! Längtar efter att bjuda mannen på densamma!

No comments:

Post a Comment