Wednesday 16 February 2011

Att bekämpa en begynnande förkylning.

Hej på er!

Jag sov verkligen som en prinsessa i natt! Lillkillen sov inne hos oss och sa på morgonen att Mattias hade snarkat. Jag hade inte hört någonting. Vet inte vad min djupa sömn de senaste nätterna beror på men ser 3 faktorer som kan påverka:

  • Jag har nu i snart en vecka uteslutit det jag vet att jag inte tål (erinrar mig att jag läst om andra som fått bättre sömn vid kostomläggning).
  • Yogahelgen som gick fylldes av många meditationer, det rensar sinnet och eliminerar/minskar grubblerier.
  • Jag har sportlov med barnen och känner ingen stress över att gå upp tidigt dagen efter.

Jag vaknade dock med halsont i morse. Mattias bekämpar en förkylning, därav snarkningarna. Han snarkar aldrig annars tack och lov. Barnen är förkylda och åtminstone en tredjedel av yogisarna i helgen var förkylda. Inte lätt att stå emot då =)

Jag plockade fram min ayurvediska bok av Maivor Stigengreen. Den är riktigt bra tycker jag! Jag brukar ofta göra en liten kur från hennes bok när jag känner att något är på gång.

Först tar man 2-3 msk honung och sedan blandar man i 1/2 tsk gurkmeja och 1/2 tsk mald ingefära.

IMG_2004

Rör runt och voilá:

IMG_2005

Ta en tesked av blandningen och låt smälta i munnen (ca 3-4 ggr/dag). Ingefäran stimulerar förbränning av Ama(slaggämnen) och gurkmejan dämpar Pitta och Kapha och är desinficerande. Honungen transporterar snabbt dessa två till de områden de behövs och löser dessutom upp slem.

Vidare sa min kropp till mig i morse att idag måste jag dricka mycket. Bäst att lyda =) Jag kokade genast upp en liter vatten och hällde i en tillbringare. Kallt vatten är inte bra att dricka som ni säkert vet. Det tar för mycket energi från kroppen att värma det till kroppstemperatur. Jag dricker inte hett vatten, det är inte meningen att man skall bränna sig. Men när man vant sig vid att dricka avsvalnat ljummet vatten vill man inte ha iskallt längre. Fördelen med att slå upp det på en kanna är att jag har koll på hur det går med mitt drickande under dagen. Jag kan i perioder vara lite dålig på att dricka.

Vill du lära dig mer om Ayurveda rekommenderar jag varmt Maivors bok.

9197354732

Huden är torr som fnöske, vilket ofta är ett tecken på att Vata är i obalans (ofta första tecknet på förkylning). Den mognade sesamoljan är slut så jag mognade ny nu i morse så att jag kan smörja in mig innan sovdags ikväll. Det dämpar Vata. Här kan du läsa mitt inlägg om hur man mognar sesamolja.

Dessvärre har jag slut på både Vata- och Kapha-dämpande te men jag har gjort mig en kopp med Detox från YogiTea. Det dämpar både Vata och Kapha och det kan man se genom följande kod på baksidan av paketet: Ayurvedic info: V-PoK- 

IMG_1972

YogiTea har hittat in i ICA-butikerna så botanisera gärna i hyllorna! =)

Ha en rolig onsdag! =)

9 comments:

  1. Zink är bra mot förkylning. Pia Vingros bloggar om det idag enligt en artikel i Svd. Vegetariska källor är havre, nötter, ris, ärtor, morötter, rödbetor, solrosfrön och pumpakärnor.
    http://piacarlson.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Tack Anna! Du är en klippa som har så mycket koll överallt! =)
    Av det du räknar upp kan jag just nu äta ris, rödbetor, några nötter och eventuellt pumpakärnor(inte testat mot dessa).
    Idag blir det soppa med lök, ingefära och vitlök som bas. Dock inte för mycket ingefära för det är laxerande och kanske inte så bra för mig ;)

    ReplyDelete
  3. Hoppas du kommer lindrigt undan från förkylningen! Ser mer och mer framemot föreläsningen om Ayurveda jag bokat in, det känns som 19 mars är alldeles för långt bort bara.
    Krya kramen

    ReplyDelete
  4. Jaha,är ingefära laxerande. Kanske därför min ayurvedaläkare rekommenderade det.Får inte slarva med det. Apropå dina matintoleranser så tror jag att du kommer tåla mycket av det du nu inte tål bara du ser till att äta det tillräckligt sällan.

    ReplyDelete
  5. Tack Sofia! Jag har ju många knep att ta till tack och lov =) Jaa mars känns långt borta men du skall se att går snabbt och då kommer ju våren oxå. Häärligt =)

    ReplyDelete
  6. Anna: jepp det är det. Jag har haft det i min soppa i några dagar och hade glömt bort hur laxerande det är så idag blir det en mindre mängd!
    Det tror jag också angående min matintolerans. Känns framför allt bra att jag vet att jag inte tål ägg, det kunde jag "slarva" lite med innan men nu skall jag inte utsätta min tarm för något sådant på åtminstone ett halvår.

    ReplyDelete
  7. Jag hörde ett amerikanskt radioprogram där en glutenexpert blev intervjuad. Han är funktionsmedicinare och verkar ägna hela sitt arbete åt att utforska gluten och vad det ställer till med. Lite skrämmande att lyssna på honom. Ska försöka leta upp radioprogrammet. Dr. O'Bryan's Gluten World heter hemsidan och har adressen http://www.thedr.com/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=23

    Mycket att sätta sig in i. Kanske den kan vara till hjälp t.ex. när det gäller att lära sig mer om intoleranser som kanske har sin grund i gluten från början. Funktonsmedicinen kommer väl från USA så jag kan tänka mig att det är bra att söka där på en gång och det verkar som man kan lära sig mycket från hemsidan. Det finns tydligen väldigt mycket forskning på gluten även om vanliga läkare inte verkar särskilt kunniga i ämnet.

    ReplyDelete
  8. Här är intervjun med glutenexperten jag skrev om
    http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=http://undergroundwellness.com/blog/&ei=uOZbTZKqL47DtAb6qdiGBw&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCUQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3DMike%2BAdams%2Band%2BSean%2BCroxton%26hl%3Dsv%26prmd%3Divnso

    Hoppas det går att kopiera länken och hamna rätt!Kanske lite lättillgängligare än att läsa på hemsidan. Ett sammandrag hittas på den här bloggen underground wellness.

    ReplyDelete
  9. Hej Anna!
    Jag gick in och började lyssna men insåg att det inte är så enkelt med två sällskapssjuka pojkar omkring mig =) Får lyssna mer sedan!

    Tack igen!

    ReplyDelete