Friday 25 February 2011

Fredag och en ny familjemedlem.

Hej på er! Hoppas ni har en riktigt skön fredagskänsla! Jag har fortfarande en viss temperaturhöjning men idag har jag varit uppe på benen och dessutom hämtat grabbarna. På väg hem passade vi på att köpa presenter eftersom den yngste sonen skall på kalas imorgon. Ica löser det mesta ;) Dessutom gav jag vika för min stora last; tulpaner. Två härliga buketter står nu färdigsnittade, kvar i sin plast i iskallt vatten. Så skall de stå i några timmar innan man tar bort plasten. Det är maken som lärt mig det knepet och tulpanerna står sig hela veckan!

IMG_2065 Den här gången blev det blandade färger i buketten =)

Sen har familjens D-vitaminfamilj fått en ny medlem. D-droppar =) Detta för att även yngste sonen skall få i sig D-vitamin. Han fixar verkligen inte att svälja tabletter ännu så då får det bli D-droppar. Äldste sonen får apotekets till vänster i bild och mannen och jag äter från Holistic (detta för att doserna skiljer sig åt).

 IMG_2064

Nu tänker jag faktiskt klaga lite på vårt vackra land. När mina barn var små och fick droppar fanns det bara AD-droppar att tillgå. Jag visste från barnens faster som då bodde i Tyskland med barn i samma ålder att det fick man inte längre ge barnen. Detta för att överkonsumtion av A-vitamin i sin animaliska form ökar risken för benskörhet. Några sådana risker har man dock inte sett när det gäller karoten, ett förstadium till A-vitamin, som finns i grönsaker. Jag försökte förgäves få tag i D-droppar till mina barn, men icke. Detta visste man alltså i Tyskland runt 2001, i Sverige tog man bort A-delen i dropparna 2006.

Detta för mig osökt in på det IgA/IgG-test som jag låtit ta för att testa överkänslighet mot olika födoämnen. Det är accepterat i Tyskland, Norge och i USA täcks det av sjukförsäkringen. Här “känner läkarna inte till detta” och därför räknas det inte. Varför är vi så långsamma i Sverige?

Nä dags att avrunda med några trevliga tänkvärda ord =):

IMG_2056

2 comments:

  1. Hej! Finns en jättebra D-vitamin spray som jag ger till mina barn, funkar speciellt bra till en 1 åring. Den innehåller 1000 iE per sprayning, det rekommenderas ju av forskarna att man ska ta starkare dos än tidigare.
    Den heter DLux 1000m, märket BetterYou. Finns tex. här: http://www.rawliving.eu/d3-spray-d-lux-1000.html så vet du hur den ser ut, finns på andra internet ställen ocksåm och man kan ju kolla hälsokosten eller nåt sånt med. /Karin

    ReplyDelete
  2. Tack för tipset Karin!

    mvh
    Jessica

    ReplyDelete