Thursday 10 February 2011

Provsvar.

Känsliga läsare varnas för det här är inte ett av mina mest uppiggande blogginlägg…

I går kväll fick jag mitt provsvar från mitt IgA/IgG-test och alldeles just nu känns det inte så jätteroligt. Jag är överkänslig mot följande:

  1. mjölk
  2. vete
  3. gluten
  4. ägg ( denna stapel var nästan på max! )
  5. kaffeböna(!) jag dricker i princip inget kaffe längre så detta kan vara en korsallergi som ger utslag. Om någon har koll på vad som korsar med kaffe skulle det vara intressant att veta!
  6. socker
  7. bakjäst
  8. öljäst
  9. blåbär ( detta kan oxå vara en korsallergi som är mot olika typer av konserveringsmedel och acetylsalicylsyra )
  10. tranbär
  11. ananas
  12. krabba
  13. ostron ( ofta korsallergi med kvalster )
  14. mandel
  15. kidneybönor
  16. limabönor
  17. majs
  18. jordnötter
  19. sesamfrön
  20. dinkel
  21. solrosfrön ( adjöss soluppgångsfrukost… )
  22. sparris
  23. morot(!)
  24. svamp
  25. squash

Jahapp, just alldeles nu känns det ganska tungt. Ni som följt mig ett tag vet att min matlust inte varit på topp och den blir ju inte bättre nu när jag vet att mat verkligen gör mig sjuk =( Å andra sidan så kanske det är min kropp som har försökt protestera i alla år…  Nu är det dock så att det går att läka en skadad tarm. Jag måste utesluta alla dessa födoämnen. En del kan jag äta var fjärde dag men några skall jag inte äta på 3-6 månader. Vete och gluten är tydligen svårt att någonsin få bukt med. Men jag har ju varit skeptisk till vete och gluten länge som ni som följt mig ett tag känner till så det ser jag inte som en förlust.

Det är naturligtvis oerhört positivt att se det så här svart på vitt och om någon dag när jag landat i detta ( och när magen slutat göra ont som den gör just nu eftersom jag både ätit sesamfrön, ostronsås och ägg ( i en färdigköpt potatissallad.. ) och morötter…  de senaste dagarna ) kommer jag känna mer tacksamhet över att jag har fått det här resultatet.

10 comments:

  1. Det är ett tungt besked det förstår jag vännen. Men så bra att du vet det nu och kan börja utesluta dom födoämnena i din kost. Tänk så bra du kommer börja må successivt i din mage och energin som kommer börja flöda. Det är ju väldigt positivt.
    Snart är du en Energizer-bunny...som du längtat efter...hahaha ;)
    Massa kramar

    ReplyDelete
  2. Tack för uppmuntran! Jag börjar inse att det faktiskt hade varit värre om det här inte visat någonting... Nu har jag åtminstone en förståelse för varför magen mår som den mår!
    Jag har ju i alla fall mina smoothies kvar =)))
    kram kram

    ReplyDelete
  3. Bra att du vet, även om det alltid känns jobbigt när man får svaren, snart kommer dimman att lätta och allt du kan äta träda fram istället. Ta hand om dig massor nu. kram cathrine

    ReplyDelete
  4. Sofia... "snart är du en Energizer-bunny", herregud... Än mer än vad hon är nu?! I love my bunny ;-)

    ReplyDelete
  5. Tack Cathrine! Idag har allting landat lite mer och nu är jag tacksam över resultatet. Tänk om proverna inte visat någonting... då hade jag fortfarande inte vetat vad som varit fel! Det som gäller nu är att stå på sig och inte göra undantag när jag är bortbjuden som jag gjorde tidigare. Ville inte verka så krånglig =)
    kraam

    ReplyDelete
  6. Darling, darling, du kommer be på dina bara ben att jag skall ta en bit bröd eller äta ett paket ägg så att jag lugnar ner mig ;)

    ReplyDelete
  7. Själv är jag bara mjölkallergiker, vilket är lätt att undgå.
    Dock blev jag tvungen att ge upp min stora kärlek, att springa, pga skador. Jag började promenera istället, något som blivit lika givande.
    Vi människor är ju väldigt anpassningsbara.
    Din attityd till den uppkomna situationen är verkligen beundransvärd.

    ReplyDelete
  8. Ja just nu är det lite väl mycket för min del men förhoppningsvis skall jag kunna stärka upp tarmen.
    Ajdå, jag älskar löpning så jag vet vad det innebär. Jag hade problem med benhinnorna en tid och hade uppehåll på 9 månader, det var tufft. Skönt att du hittat något annat! Promenader är en underskattad motionsform.
    Ja det är vi tack och lov! Det skall bli väldigt spännande att se var jag står om ett år.
    Tack så jättemycket!

    ReplyDelete
  9. googlade på korsallergi o detta kom upp...HUR fick du göra dessa testen blev jag nyfiken på?? o få veta allt detta? jag är glutenallergiker och MÅSTE ha nån mer matallergi men vet inte vad. sjukvården tar ju inte en på allvar. tipsa gärna!! (hoppas du fortf läser detta ser att det är från 2011)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Sara!
      Jag gjorde testet hos en vän som arbetade med detta då. Jag googlade lite snabbt och hittade här en svensk sida som jämfört lite olika testföretag: http://www.kostkoll.se/blog.php?bid=410&print=1 Kanske något för dig att utgå ifrån?
      När man har så mycket allergier som jag är det ofta ett tecken på att tarmen inte alls mår bra. Numera äter jag en raw food diet med tyngdpunkt på frukt och mår prima!!! För mig räckte det inte att exkludera olika födoämnen, jag fick gå riktigt långt och ge tarmen/magen lättsmält föda såsom frukt så att den kunde läka ordentligt.

      Delete