Saturday 5 February 2011

Yoga vid menstruation. Och meditation mot sorg.

Ni som följt mig ett tag vet att jag har stor respekt för mina röda dagar. Just nu är det inga hårda övningar m a o. Däremot kände jag en stor längtan efter att meditera. I går morse hade jag en lucka efter att grabbarna åkt och innan jag behövde åka till jobbet så jag bestämde mig för att meditera. Jag lyssnade på kroppen som ville meditera på Wahe Guru och en meditation för hjärtchakrat.

Jag tonade in med Ong Namo Guru Dev Namo.

Sedan valde jag en meditation för att rensa hjärtat från sorg. Jag har fortfarande lite sorgrester som ligger kvar och det är ett ypperligt tillfälle att rida på vågen av öppenhet som råder under röda dagar. Den första meditationen fick jag av min väninna när jag vaknat med sorg i över ett år. Varenda morgon var likadan. Hjärtat grät över att inte ha barnen hos mig hela tiden. Jag fick den här meditationen och medan jag gjorde den strömmade tårarna och efteråt försvann sorgen som varit en trogen följeslagare varje gryning under en lång tid.

Den går ut på att man sitter i lätt meditationsställning, blundar och kupar händerna:

IMG_1868

Sedan lyfter man armarna och “kastar” sorgen över axeln:

IMG_1869Fortsätt så i ett stilla flöde medan du sjunger följande mantra:

Wahe Guru

Wahe Guru

Wahe Guru

Wahe Jio

 

Jag gjorde det här mantrat i 11 minuter och sedan satt jag med händerna på knäna och vilade en stund. Därefter lade jag händerna över hjärtat:

IMG_1866

Och mediterade genom att sjunga mantrat Guru Ram Das. Här finns en vacker version på Spotify.

Jag kände mig lugn och trygg hela dagen efter det här.

6 comments:

  1. Hej,tänkte bara påminna om den amerikanska kostdebatten som pågår i 7 dagar på http://www.renegadehealth.com/ghd/blog/ Just nu kan man lyssna på Dr.Joseph Mercola och Dr. Gabriel Cousens. Jätteintressant!

    ReplyDelete
  2. Tack för påminnelsen Anna! Ja det är jätteintressant! Borde ta tjänstledigt för att hinna med allt det här intressanta... ;) Har du lyssnat på ovanstående debatt?

    ReplyDelete
  3. Ja imorse. Cousens imponerade väl mest även om jag själv bara har som ambition att äta mycket råkost.Blev övertygad om att mejeriprodukter är av ondo blir lite förvirrad eftersom ayurvedaanhängare tycker att mjölk är bra om man kan smälta den.Största problemet för mig är Omega 3.Vill så gärna få i mig det eftersom nästan alla forskare talar om att vi behöver det.Känner mig lite skeptisk till krillolja och fiskolja.Äter nog hellre makrill och sill i så fall och tror inte att källorna i grönt räcker i och med att det krävs närmast en perfekt matsmältning för att kunna omvandla ALA till EPA och DHA eller vad det nu heter.Hur tänker du här?

    ReplyDelete
  4. Hej igen =)
    Kring mjölken resonerar jag så här: den råa mjölken som vi får från gräsbetande kossor och som dricks färsk tror jag kan vara hälsosam för oss emellanåt. Jag är övertygad om att det är den här mjölken man menar inom ayurveda och inte den numera förstörda mjölken som vi har att tillgå här. Så på den punkten håller ayurveda fortfarande!
    Jag måste erkänna att de där EPA och DHA inte tillhör mina expertområden. Hos Anita(på levande föda) talade vi inte alls om detta. Det kanske är nästa område att fördjupa sig i ;) Dock läste jag något väldigt intressant på The Kind Life om just detta:
    http://www.thekindlife.com/post/clearing-up-the-questions-regarding-dha

    ReplyDelete
  5. Tack!Ska gå in och titta på det! Den där killen som anordnar debatten skriver en väldigt intressant blogg om de ämnen som kommer upp mellan deltagarna så om du inte hinner lyssna så får du nog ut mycket genom att läsa här:

    http://renegadehealth.com/blog/2011/02/07/coconut-oil-does-what-great-health-debate/

    Väldigt intressant och en bra sammanfattning!

    ReplyDelete
  6. Tack själv Anna! Jättebra! Skall försöka hinna skriva ett inlägg om den är debatten oxå.

    ReplyDelete