Monday 21 February 2011

Glutenkänslig.

Anna tipsade mig om ett program på bloggradion där en läkare inom funktionell medicin intervjuas angående glutenkänslighet. Jag lyssnade på den igår och den är sååå intressant. Alla som har någon i familjen/släkten med autoimmun sjukdom bör lyssna på detta. Även de som redan har en konstaterad glutenkänslighet. Jag lovar att ni kommer bli glada över att ni inte längre äter gluten. Jag blev det =)))

  • människor med glutenkänslighet löper 10ggr större risk att drabbas av autoimmun sjukdom ( tackar min lyckliga stjärna att jag inte drabbats, jag som ätit gluten i 38 år! )
  • schizofreni kopplas ihop med en av proteinerna i vete ( min mamma är bipolär och har schizofreni, jag hoppas kunna övertyga min lilla mor om att testa om även hon är glutenkänslig.. min teori säger att hon är det… rejält.. )
  • celiaki kan vara orsaken till benskörhet!
  • det är väldigt många människor som är glutenkänsliga utan att veta om det…

Detta och mycket mer kommer du att få höra om du avsätter 1h 20min av din tid. Försök att hitta den luckan, du kommer inte att ångra dig!

Här hittar du radioshowen och här kan du läsa mer om Dr Tom som blir intervjuad.

Tack vare showen löste jag mysteriet med min överkänslighet mot kaffebönan. Kaffe är en av de saker som jag är överkänslig mot. Om man är glutenkänslig så finns det en del födoämnen som man kan korsreagera på, varav kaffe är ett. Sesam, Bovete, Dinkel mfl är ämnen som mitt test visade att jag är överkänslig mot. Gå in här och skrolla ner så kan du se vilka ämnen som räknas upp. Kakao är tydligen med på listan, men det tål jag ju tack och lov =))

Kom ihåg, bara för att ett födoämne är hälsosamt så kan det vara skadligt för dig. När jag började testa Raw Food i somras åt jag exempelvis Ericas Zucchinipasta i tron att jag gjorde min kropp lycklig. Zucchini visade sig sedan hamna på min svarta lista.

Jag blir mer och mer övertygad om att det här med födoämneskänslighet/allergi är något att ta på största allvar. Vi lever i en värld av yttre stress i form av mental stress plus att vi utsätter våra kroppar för diverse kemikalier i form av tvättmedel, rengöringsmedel, schampo, smink, solkrämer, hudkrämer, nattkrämer osv osv. Att uppe på detta stoppa i kroppen mat som ökar inflammationer i vår kropp tror jag blir till en tidsinställd bomb. Läs gärna artikeln i läkartidningen som jag länkar till på vänster här i bloggen – Vår tids kost bakom inflammation och sjukdomar. Ännu en sak som du bör ta dig tid att läsa igenom. Om du bryr dig om din hälsa på allvar. Och det tycker jag sannerligen att du är värd!!

Ha en fin kväll! Själv skall jag krypa ner i sängen med en kopp te och mysa i väntan på John Blund =)

4 comments:

  1. Toppen Jessica! du har verkligen förmåga att snabbt ta till dig information och sen skriva om det på ett begripligt sätt.Tyckte själv att radiointervjun var lite svår att hänga med i vid några tillfällen och det var mycket ny information på en gång.Jag som var så stolt över att jag hängde med så bra i the great renegade health show när det sändes:) Tack snälla för att du skrev om vad du lärde dig om gluten här på bloggen. Ska läsa om mjölk i läkartidningen som du har länkat til. Min pojkvän dricker mycket mjölk och jag tror inte att det kan vara så bra för hans prostata på sikt...

    ReplyDelete
  2. Tack Anna! Känns jättebra att få den feedbacken! Det är en sak att förstå något själv och en helt annan sak att förmedla det. Roligt att det går att förstå!
    Ja, läs om mjölken! Det var bl a den artikeln som fick min man att sluta med mjölk... En sak av allt intressant som artikeln tar upp är att veganer har bäst hälsa, köttätare kommer på andra plats och vegetarianer kommer sist... Detta tror man beror på att vegetarianer ersätter köttbortfallet med mjölk och brödprodukter!

    ReplyDelete
  3. Jag har upptäckt att jag kan äta mandlar nu utan att få allergikli i halsen! Det måste ju bero på att jag slutat med mjölk och gluten.

    ReplyDelete
  4. Härligt Patrik! Din kropp är säkert jättelycklig att du har slutat stressa den med mjölk och gluten!

    ReplyDelete