Monday 14 February 2011

Sat Kriya.

Helgens yoga var helt underbar. Jag har sagt det förr men jag säger det igen. Den här lärarutbildningen känns så rätt för mig. Sällan har jag känt en sådan dragning till något. Sällan har jag känt mig så lugn och uppfylld i en sal som i denna yogasal. Jag visste att den här helgen skulle ge mig energi. Det sista som skedde var att ca 40 personer satt i en cirkel och sjöng ett mantra och så var vi några stycken som fick ligga i cirkeln och bara ta emot. Wow! Det blev en massa träning på yogisk healing i helgen och vi blev ombedda att träna hemma. Att lära sig heala är som att lära sig cykla. Det krävs träning. I eftermiddags tränade jag på äldste sonen. Han tyckte det var jätteskönt =) Det är väldigt enkelt att träna på sitt barn. Det flödar ju redan en massa kärlek däremellan så det är liksom inga problem.

Jag frågade Bhai Himat om han hade några tips att ge till en stackars kvinna med en utarbetat tarm. Ja vem skulle inte vara utarbetat om man fått ta hand om en massa skit i flera år såsom mjölk, gluten och ägg… Han gav mig rådet att göra Sat Kriya varje dag. Jag tror inte att jag får till det varje dag som det ser ut nu men jag har redan gjort min första uppsättning. Det är tänkt att jag skall göra den upp till 31 minuter. Jag började idag och körde i 7 min och svetten lackade. Sen avslutade jag med Sa Re Sa Sa – denna härliga, upplyftande meditation.

IMG_1952

Sat Kriya

Sat Kriya - balanserar de tre lägre chakrorna, dvs rotchakrat, sexualchakrat och navelchakrat. Den frigör energi och drar upp den till de högre chakrorna. Fysiskt ger den starka magmuskler, stimulerar matsmältningen ( perfekt för mig! ), masserar de inre organen och stärker hjärta och nervsystem. En riktigt bra Kriya med andra ord! På ett psykoligiskt plan sägs den motverka rädsla, osäkerhet och förbättrar självförtroendet. Sat Kriya är en hel kriya i sig. Det räcker alltså att göra intoning och sedan kan man göra Sat Kriya, vila och sist meditera.

IMG_1954 Sa Re Sa Sa – en härlig och upplyftande meditation.

No comments:

Post a Comment