Wednesday 22 December 2010

Torr som fnöske. Sesamolja får rycka in.

Gah. Hela jag är sååå torr. Jag har klarat mig mycket bättre i år än tidigare. Kanske beror det på kosten, kanske beror det på vår vistelse i Florida där vi tankade luftfuktighet =) Nu är det dock riktigt illa och jag ryser bara jag tänker på mina händer. Håret är också torrt så ikväll får det bli en helkroppsmassage med sesamolja. Hårbotten skall få sin dos och då hamnar det automagiskt olja i håret så det blir en jättebra inpackning. Jag duschar inte ur det ur håret ikväll vilket gör att jag kommer se ut som en som inte tvättat håret på ett halvår imorgon. Vilket ju faktiskt också är sant ;) I morgon eftermiddag/kväll är vi dock bjudna till Mattias föräldrar så innan dess får jag tvätta ur det med honung gissar jag =)

Att använda sesamolja har jag lärt mig från ayurvedan och man skall mogna oljan innan man använder den. Jag häller upp ekologisk sesamolja från Markatta som jag köper på Ica i en kastrull och stoppar i en stektermometer. Sedan upphettar jag den relativt långsamt till 100grader. Jag låter termometern vara kvar i för att se att den inte överstiger 118 grader för då är den förstörd. Det kan vara lite lurigt för temperaturen fortsätter att stiga efter att man har dragit bort kastrullen från värmen. Jag brukar därför dra bort den vid ungefär 90 grader så vandrar temperaturen långsamt upp till 100.

IMG_1522_sesamolja

Sen är det bara att smörja in sig! ( Naturligtvis skall oljan svalna innan!!! )

No comments:

Post a Comment