Wednesday 16 February 2011

Hårtvätt.

Idag var det dags för en hårtvätt. Ni som följt mig ett tag vet att jag inte använt schampo eller balsam sedan i juni förra året. Jag experimenterade ett tag men kom till slut fram till att honung är det som passar mig bäst. Naturligt och med en ljuvlig doft =) Min hårbotten är numera så avgiftad att jag egentligen aldrig behöver rengöra håret längre. Det räcker med att gnugga igenom hårbotten i duschen varje morgon. Och jo, jag vill vara fin och fräsch i håret. Jag vill även ha det bästa för mitt hår. Mitt sista schampo jag köpte innan jag slutade använda schampo kostade 230 kr hos frisören. Jepp, betalar man så mycket för ett schampo så vill man vara fin i håret =) Men inget fungerade på mitt hår längre. Det var då jag sökte mig till alternativa saker och det ledde slutligen till att jag nu tvättar håret med honung. Det absolut bästa för hud och hår måste vara det som är så naturligt som möjligt. Det är jag fullständigt övertygad om.

Egentligen borde jag inte ha tvättat håret idag eftersom man helst inte skall hålla på med för mycket vatten på huvudet när man är förkyld/börjar bli förkyld. Dock gjorde jag en inpackning med sesamolja i förrgår kväll och nu ville jag få ut det.

Så här går det till när jag tvättar mitt hår:IMG_1996

Jag tar fram honung, som är i fast form och naturligtvis ekologisk, en mugg som fungerar inne på toaletten mot det hårda porslinet och en matsked.

IMG_1997

Jag tar en rågad matsked honung och lägger i muggen.

IMG_1999

Sen i med lite ljummet vatten (inte så behagligt om det är iskallt).

IMG_2001

Rör om och “schampot” är klart!

Nu är det dags att massera in honungen i torrt hår och det viktiga är ju att försöka komma åt hårbotten för det är ju där smutsen sitter. Sen brukar jag ta lite i topparna på slutet för att få en balsameffekt. Låt verka i ca 5 min och sedan är det bara att hoppa in i duschen och skölja ur med ljummet vatten. Jag avslutar sedan med att duscha så kallt jag förmår vilket gör både hud och hår mindre torrt.

Våga testa! Du kommer att bli förvånad över resultatet! =)

6 comments:

  1. Vad bra att du skriver och lägger ut bilder på hur du tvättar håret. Jag tog efter dig och tvättar nu med honung och det fungerar jättebra! Ska ta lite ljummet vatten i för det har jag inte gjort hittils. Jag blir så inspirerad av din blogg och det är så roligt att du uppdaterar så ofta!

    ReplyDelete
  2. Åh Anna vad glad jag blir! Det är ju hela syftet med bloggen, att inspirera och sprida ett mer naturligt tänkande så att vi människor får lov av vara kvar på jorden lite längre. Blir mer och mer övertygad om att min vän som är civilingenjör i kemi och arbetar med miljöhantering/sanering har rätt i det hon säger. Nämligen att vår jord faktiskt kommer att klara det. Den har klarat tuffare saker. Det är vi människor som inte kommer att överleva om vi inte börjar leva mer i samklang med naturen.

    ReplyDelete
  3. Hej Jessica! Intressant med honungstvätt! Vad har du för hårtyp? Är det lika viktigt att skölja med ljummet vatten efteråt som när man tvättar med ägg? Jag gillar tyvärr att duscha lite varmare ...
    Hur ofta behöver du tvätta håret numera?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Åsa!
      Jag har mycket hår men tunna hårstrån. Innan jag slutade använda schampo var jag tvungen att tvätta håret varje dag för att det inte skulle se ofräscht ut. Jag tror att det går bra att få bort det med varmare vatten oxå men försök att alltid avsluta så kallt du kan, det mår både hud och hår mycket bättre av!
      Bra fråga, det varierar men uppemot 1.5 vecka kan det dröja ibland längre. Har inte så bra koll längre.
      Ha det fint!
      Jessica

      Delete
  4. Jättespännande!
    Själv använder jag balsammetoden, men ska nog prova detta också. :)
    /Lisa

    ReplyDelete
  5. Provade detta idag, men håret blev inte rent och gick knappt att borsta efteråt :-( Då har jag ändå använt borste med svinborst varje dag de senaste två vekorna för att få ut fett och smuts på stråna så att det ska vara lättare att få bort. Ska försöka igen, men idag var ingen succè direkt. Någon annan som det blivit så för?

    ReplyDelete