Wednesday 5 January 2011

Röda dagar. Igen.

Tänk att jorden fortsätter att snurra och att de röda dagarna kommer igen. Min cykel följer månen. Nymåne är lika med röda dagar. Jag har skrivit om röda dagar tidigare. Röda dagar skall man respektera tycker jag personligen. Vara extra snäll mot sig själv. Jag ställer exempelvis inte klockan och går upp och yogar. Behöver kroppen sova så respekterar jag det. Dessutom finns det en del pass man absolut inte skall göra när man har menstruation eftersom det kan störa menstruationscykeln. Bäckenpartiet är oxå uppluckrat och ömtåligare dessa dagar. Man skall m a o inte träna fysiskt hårt dessa dagar. Något vi i västerlandet tappat bort totalt. Att respektera sina röda dagar är att respektera sin kvinnlighet vilket i förlängningen är bra för självkänslan för det kvinnliga kollektivet. Den här månadens yogaläxa kan jag inte göra ö h t dessa röda dagar. Jag skall leta upp någon enkel kriya att göra för jag behöver verkligen meditera just nu. Om man är öppen under sina röda dagar och lyssnar inåt så är det som att kika in i Pandoras box. Allt det som man försöker trycka ner, medvetet eller omedvetet, under resten av ens månadscykel kommer obarmhärtigt upp under dessa dagar. Min personliga erfarenhet är att om jag blickar inåt och ser det här och respekterar mina känslor och stannar i dem så bleknar de och de röda dagarna blir mycket enklare att hantera. Vi är känslosamma varelser och det påminns vi om en gång i månaden. Om vi inte stannar upp och lyssnar dessa dagar så kapslas känslorna in, lager på lager, som en lök. Här kan du läsa mer om hur jag ser på dessa utrensande dagar.

Att krypa upp i någons famn och bara bli omhuldad. Så skall man se på sig själv dessa dagar. Kärleksfullt.

IMG_1418 Tiger bemästrar den ädla konsten att bli omhuldad.

 

Snön faller som stora bomullstussar. Jag skall ta med barnen ut och skotta lite. Men bara alldeles lite och försiktigt. Lyssna på kroppen med andra ord. Njuta av att vara ledig med barnen på deras jullov.

Ha en härlig dag i snön! =)

2 comments:

  1. Du gör helt rätt vännen. Mina röda dagar är precis över och jag har varit precis som du skriver trött, trött, trött. Och väldigt känslig. Röda dagar i kombination med stora förändringar i livet tar på krafterna och humöret. Jag har känt mig nere men nu när dagarna är över så känner jag humöret och orken komma tillbaka.
    Tog en grön smoothie till frukost idag, la i 1.5 tsk nässelpulver för att få i mig extra nyttigheter. Vilken härlig start på dagen :) Tack för att du delar med dig!
    Kram kram

    ReplyDelete
  2. Jag måste ju leva som jag lär =) Skönt att vara ute på andra sidan va? Jag är där om några dagar =)

    Åh så nyttigt och fräscht det låter!

    kram kram

    ReplyDelete