Saturday 1 January 2011

Nu har jag rensat klart för idag.

Sitter med laptopen i knät i sängen och är nöjd med dagens arbete. Jag har plockat upp fyra kartonger och sorterat samtidigt. Flytten kom lite hastigare än tänkt så det fanns inte utrymme att göra den sedvanliga flyttröjningen. Jag har gått igenom en massa gamla foton och bara sparat sådana som gör mig glad. Jag älskar böcker och förr var jag en sådan person som aldrig slängde böcker. Nejdå, allt skulle sparas. Nu sparar jag bara sådana som jag läser om, sådana jag ständigt återkommer till (ayurvedaböcker t ex) och någon enstaka pärla som jag blir alldeles varm bara av att se. Nu har jag sorterat ut en hel del igen och skall dela ut några titlar bland vänner och bekanta.

IMG_1642

Utsorterade titlar att dela ut. Någon du vill ha?

I högen finns bl a Selma Lagerlöfs berättelser om hennes uppväxt “Ett barns memoarer”. En riktigt mysig bok där Selma på ett väldigt kärleksfullt sätt beskriver sina föräldrar och sin uppväxt. Där finn 28 timmar på ett dygn – en karriärmammas dagbok av Allison Pearson som är riktigt upplyftande att läsa när man är mitt i småbarnskarusellen =) Vi har Martina Haags samlade krönikor Hemma Hos Martina, …och himlen var oskyldigt blå av Charlotta Ölander som överlevde Tsunamin. Marian Keyes Anybody Out there är oxå den en höjdare. Sofia, eller någon annan läsare som jag träffar regelbundet, är det någon bok ni vill ha så skriv en kommentar! =) Jag vill inte ha tillbaka dem efteråt utan behåll eller ge till någon bättre behövande =)

2 comments:

  1. Jag rensar också bland böcker mm inför min flytt. Visst är det skönt att ta bort sånt som man ändå inte kommer sakna. Känns bra efteråt :)

    Boken "En orolig själ" hade varit intressant att ta del av. Jag googlade och den kändes bekant, tror det är den du pratat om?

    ReplyDelete
  2. Visst är det skönt! Trött blir man dock oxå. Nu har jag fyra lådor kvar i sovrummet att gå igenom och åtminstone jag blir trött av alla beslut kring varje pryl =) Nya tag idag!

    Boken är skriven av en bipolär professor i psykiatri. Det är väldigt intressant att ta del av hennes upplevelser.

    ReplyDelete