Monday 17 January 2011

Vitaminer och tillskott.

När jag var på Levande föda-kursen i september 2010 talades aldrig om tillskott. Vi fick exempelvis b12 genom fermenterade grönsaker såsom surkål. Sen åt vi alger till varje måltid utom frukosten. Väl hemma igen är det lite svårt att äta strikt levande föda. Att ha en mixer på kontoret och mixa lunchen känns lite konstigt även för en knasig typ som jag som kastade schampot för över ett halvår sedan ;) Det som tilltalar mig så mycket med levande föda är att man hela tiden tänker på att det man stoppar i sig skall var så enkelt som möjligt för kroppen att bryta ner. Surkålen saknar jag verkligen. Har köpt opastöriserad på Fram som varit riktigt bra men den butiken ligger på lite fel sida av stan. Jag får försöka surna egen vitkål.

Hursomhelst, jag kompletterar min kost med en del piller och vitaminer just nu:

IMG_1782 

Överst till vänster hittar ni b12. Det rekommenderar man alla veganer att äta. Dock rekommenderar jag kött- och fiskätare att kolla sina b12-värden om man är orolig. Jag har nu två fall i min närhet där två kvinnor i min egen ålder som äter kött, fisk och mjölkprodukter har ordentliga b12-brister. Förr fick man i sig b12 genom jorden som fortfarande satt kvar på grönsakerna. Jag har även sett teorier kring att vegetarianer själva bildar b12. Så, att avfärda vegankost för att den inte är komplett, är tramsigt tycker jag. I mitten längst upp står en burk Cellenzym. Dem tar jag nu för att ge tarmen extra hjälp. Jag väntar på att min rejuvelac skall bli klar så att jag kan dricka den regelbundet och på så sätt kunna fasa ut cellenzymerna. Hälsodrycken är vetegräsjuice och det boostar jag mig med på morgnarna emellanåt. D-vitamin behövs för oss stackare här i norr som inte får tillräckligt med solljus. ProBion äter jag för tarmfloran.

Lägg till att jag bara äter massa nyttigheter. Lite ironiskt att jag har näringsbrist eller hur? Men å andra sidan är min upprörda tarm något som skapats under många år. Snart skall jag väl vara lösningen på spåret =)

3 comments:

  1. Holistic har D-vitamin som är starkare än Apotekets.Heter D3. Jag äter 2000 IE per dag, en dos som rekommenderas av Mats Humble som skrivit om vikten av D-vitamin i Läkartidningen.Probion för tarmfloran ska jag nog ta efter.Jag brukar köpa surkål från Tistelvind men den kanske är pastöriserad? Har för mig att opastöriserad miso också är bra för tarmfloran!säkert bra att äta till frukost.Jättebra att du lägger ut lite frukostförslag.Det målet som är svårast att få till tycker jag.

    ReplyDelete
  2. Hej Anna!

    Tack för tipset. Tror Mattias(min man) kollega Tobbe(som har bra koll på sådant här) nämnt något om Holistics D-vitamin. Vi får köpa en sådan burk när den vi har nu är slut. Vet du vilken dos man rekommenderar till barn?
    Nejdå, jag tror inte Tistelvind är pastöriserad. Har en väninna som köper den. Tistelvind verkar dock inte heller finnas i en affär nära mig. På ica där jag oftast handlar säljer de bara pastöriserad surkål och då försvinner ju hela grejen med surkål =)
    Då skall jag försöka få till fler frukostförslag =)

    ReplyDelete
  3. B-vitaminbrist är vanlig idag pga att folk äter mycket socker. Sockret stjäl b-vitaminerna. Att se över sin socker- (båda glukos och fruktos) konsumtion och minska den kan vara bra då man funderar över varför man inte får i sig b-vitaminer.

    ReplyDelete