Monday 24 January 2011

En lovsång till yoga.

Det finns så mycket gott man kan få ur yoga. Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, jag önskar att jag hade mött yogan redan  som barn för tänk alla övningar jag skulle ha hunnit göra! =)) Åh andra sidan är jag tacksam att yoga kommit in i mitt liv över huvud taget men framför allt att jag tog beslutet att gå den här kursen till lärare i kundaliniyoga. Det österländska synsättet är så klokt. Att betrakta helheten är något vi här i väst måste anamma på än bredare front än vad som görs idag. Jag berättade om vad jag lärt mig på lunchen idag. Inom Kundaliniyoga arbetar man mycket med det tredje chakrat, navelpunkten. Det är viktigt att utgå från den och ha en stark sådan. Detta chakra är i höjd med naveln. Först måste man stärka detta chakra för det ger en kraft och styrka att ta tag i eventuella problem vid övriga chakror. En kollega som tränar Ashtangayoga sken upp och berättade att de arbetar väldigt mycket med detta parti. De olika yogaformerna är sprungna ur samma källa så det är inte alls konstigt. Det som gör kundaliniyogan speciell är att man bl a pratar mycket om chakrorna och att man arbetar mycket på dem.

Om du har olika fysiska problem så ta dem på allvar och ge inte upp förrän du fått ordentlig hjälp. Dock skall man vara medveten om att om man vänder sig till den österländska medicinen så krävs det en del av en själv. Det är i slutändan bara min kropp som kan läka sig själv.

No comments:

Post a Comment