Saturday 15 January 2011

Recept på dagens tacofärs.

Ursprungsreceptet till vår tacofärs kommer från Ericas bok:

9153434412

Jag har dock modifierat det för att göra det mer barnvänligt. Idag var även grannpojken över på lunch och vi var lite nyfikna på hans reaktion eftersom han ju är van vid den traditionella tacon gjord på köttfärs.

Dagens tacofärs:

  • 2 dl blötlagda hasselnötter ( legat i blöt över natten )
  • 2 dl blötlagda valnötter ( legat i blöt över natten )
  • 1 morot
  • 1 påse tacokrydda
  • lite vatten för att få bra konsistens

Vi brukar köra nötterna i mixern men det är tufft för den så idag finhackade jag dem för hand.

IMG_1773

Jag finhackade därefter moroten och blandade allting i en skål.  Sedan kryddade Mattias med tacokryddan och satte även till lagom med vatten för att få bra konsisten.

Grannpojken tyckte det smakade jättebra =)

IMG_1776

Vi serverade även fetaost ( på getmjölk ) och avokado till. Det var väldigt lyckat att addera de sista tu.

5 comments:

  1. Hej har just hittat din blogg.Den är så intressant att läsa!är också intresserad av att äta mycket Raw Food.Blev inspirerad att köpa "Eat to Live" som du skrivit om tidigare.Har du själv köpt boken? är boken full med recept så att det går att börja tillämpa principerna på en gång?

    ReplyDelete
  2. Hej Anna!
    Så roligt =) Välkommen hit! Jajjemen, jag har boken och det finns en massa recept i den så det är bara att börja. Gå gärna in på författarens sida och bli ännu mer inspirerad.
    http://www.diseaseproof.com/
    Ha det gott!
    Jessica

    ReplyDelete
  3. Hmm är färdig tacokrydda "godkänd" inom Rawfood?? Det finns mycket konstigheter i färdiga kryddblandningar tyvärr.

    Jag har ett recept på tacokrydda någonstans här hemma om det skulle vara intressant?? Säg till isåfall. Smakar ju inte exakt samma men tillräckligt lika tycker jag.

    ReplyDelete
  4. Sofia: Faktum är att Erica har med vanlig tacokrydda i sin bok! Men du har ju helt rätt, den innehåller en del E-nummer som man borde skippa. Tar gärna emot ditt recept, har fått ett från Sara oxå som jag inte hunnit prova! =)

    ReplyDelete
  5. Tur i oturen att jag är hemma med halsont och lite feber, för nu hittade jag receptet :)

    1 msk chilipulver
    1 msk mald spiskummin
    1 msk maizena majsstärkelse
    0.5 tsk kakaopulver
    0.5 tsk salt

    Blanda alltsammans och tillsätt så mycket som ni önskar samt lite vatten.

    Om Saras recept är annorlunda så är jag nyfiken på det :)

    ReplyDelete