Monday 3 January 2011

Att dämpa ilska.

Det blev ingen morgonyoga för mig idag. Vi skulle fira äldste sonen som fyllde år när han var med sin far och jag ville inte vara mitt i ett yogapass när de vaknade. De var enormt trötta när de kom igår så vi ville inte väcka dem. Vid 9-tiden (7 är annars deras tid att vakna) hörde vi ett ljud från deras rum och kunde hämta upp lillebror så vi kunde sjunga tillsammans. Jag var grymt sugen på att yoga och framför allt på att meditera så det blev ett lunchpass. Vilket inte är det allra bästa när man är en pittatyp som jag. Lunchtid är pittatid för den som kan sin ayurveda och då skall man helst inte öka på hettan med att träna. Nabhi Kriya som vi har i läxa just nu är en värmebooster utan dess like! Dessutom var jag vrålhungrig så det var inte så lyckat =) Men, stark kvinna reder sig alltid =) Så jag gjorde mig en kopp pitta-te att sippra på samtidigt som jag gjorde lunch. Då blev jag sval både i kropp och sinne.

IMG_1686

IMG_1678

Utsikten under mitt pass var dock magnifik. Så det var värt det trots allt =)

 

Över huvud taget är pitta-te väldigt bra att dämpa ilska med. Vid pms exempelvis, om man nu skulle lida av något sådant ;)

2 comments:

  1. Då är det pitta-te jag måste skaffa mig för pms känns bekant ;)

    ReplyDelete
  2. Mmmm den där delen av pms som går under namnet ilska. Den där ilskan som bara börjar bubbla inom en utan anledning. =) Pitta-te är väldigt effektiv mot den! =)

    ReplyDelete