Thursday 13 January 2011

Mitt möte med traditionell kinesisk medicin.

yinYang

Jag är ledsen att jag inte uppdaterade er igår men jag var trött så jag lade mig på sängen och provade att inte göra någonting. Ett konststycke för mig. Jag lägger ingen värdering i det, jag bara konstaterar att min personlighet är sådan. På gott och ont.

I tisdags träffade jag Sophie på Jadepoints för första gången. Hon analyserade min tunga och min puls och lyssnade på min berättelse och bekräftade det jag redan vet. Att jag lider av näringsbrist. Min tunga har sett ut så här i över två år nu så det har inget med min kostomläggning att göra. Min mag- och tarmfunktion är inget vidare och det i sin tur har påverkat min lever och mina njurar. Hade jag inte varit så förbannat envis hade jag troligtvis lagt mig ner och sovit en törnosasömn. Jag begriper inte vad det är som driver mig men jag behöver bli mer inkännande i min kropp som min kloka vän C sa. I oktober 2009 bestämde jag mig för att lyssna mer på min kropp och jag jobbar fortfarande på det =) En dam som springer GöteborgsVarvet ( 21 km ) på asfalt med benhinneinflammation som hon dämpat med starka värktabletter tangerar gränsen när envishet går över till dumhet ;)

Nåväl, Sophie gav mig stränga order om att sova mer. Och att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och något innan jag skall sova. Jag borde ta helledigt från jobbet får att kunna äta så ofta ;) Så nu är det bye-bye till yoga klockan 5 på morgonen… Jag får satsa på att köra på kvällen istället och på helgen.

Jag fick dessutom akupunktur för första gången. En massa nålar här och där för att få igång energin i mina stackars organ som är helt tomma som hon uttryckte det.

Jag skall försöka ta det lite lugnare över huvud taget. När jag satt i väntrummet hos Sophie tog jag t ex upp tre tidningar som jag försökte parallell-läsa. Det är jag i ett nötskal men nu skall jag öva på att göra en sak i taget. 

Just nu är jag mest frustrerad eftersom jag upplever att min kropp sätter stopp för allt jag vill göra. En tanke slog mig dock i går kväll. Tänk så mycket vi utsätter oss för idag. Tänk så mycket vi skall hinna med och all information vi skall smälta. Vid 35 års ålder har vi hunnit med det generationen före oss gör under en hel livstid. Inte konstigt att människor i min ålder bränner ut sig, får reumatism, får cancer och som jag; får ett mag- och tarmsystem som inte riktigt hänger med i svängarna.

Imorgon skall jag hem till min kära vän C som bjuder mig på mungbönsgryta. Det är riktigt bra för oroliga magar. Dessutom skall jag ta ett IgG/IgA-test hos henne för att se om det är något födoämne som jag äter som jag inte tål. Jag kommer testas mot 100 olika födoämnen så det skall bli oerhört spännande. Som jag har förstått det så kan det vara så att om man plockar bort det man inte tål så får tarmen en chans att läka och sedan kan man tåla födoämnet igen. Dock i begränsad mängd, som var fjärde dag t ex.

Igår fick jag en post it i min hand. Det stod följande på den: Länktips: http://zenhabits.net/start/. Gå in och kika vet jag. Den verkar intressant. =)

Mitt nästa möte med Sophie och nålarna blir om mindre än en vecka. Här skall energiboostas trötta organ =)

4 comments:

  1. Jodå min vän du hinner med frukost, lunch och middag samt tre mellanmål fast att du jobbar heltid. Jag fixar det som dessutom pendlar 2 tim per dag. Så det är klart att du fixar det också, finns viljan så finns energin...eller nått ;) Det gäller bara att planera planera planera. Det är ju där det "skiter sig" (så att säga) för mig ibland.

    Det svåra med mellanmål är att hitta bra mellanmål som mättar och som är bra för dig. Det kräver lite tankeverksamhet för att komponera ihop eller lite research för att få inspiration. Sen behöver man hitta bra alternativ för mellanmålen ifall man inte alltid har tiden eller energin till att planera, ja man behöver en nödlösning helt enkelt.

    Jag ska fundera och kolla om jag har något mellanmålsförslag som skulle passa dig och din diet.

    Jag är övertygad om att din kropp och dina organ snart mår bättre. För jag vet att du inte är den som ger upp i första taget :)

    Massa kramar
    din vän Sofia

    ReplyDelete
  2. hej, vad spännande, jag känner igen mig i det du beskriver, är nästan helt 100 på att jag har näringsbrist och visst känner man sig motarbetad när man äntligen gör en förändring, men jag tror det är som att springa i en pool runt runt i samma riktning, sen helt plötsligt så byter jag håll och det blir rätt svårt att springa, men när kroppen har vant sig med det nya och fått chans att återhämtat sig så börjar vattnet att jobba i samma riktning, men tålamod är ju inte alltid det lättaste :D ja zenhabits är riktigt bra, håller på och rensar själv oxh försöker att leva ett enkelt liv, för att kunna jobba mindre och leva mer. spännande resa som man är på och det är så kul att få följa med på din. finns en till sida som skriver om att leva mer enkelt. http://www.farbeyondthestars.com/

    kram Cathrine

    ReplyDelete
  3. måste tipsa om något som jag sprang på idag på nätet, sökte efter ett bättre djurfoder till min hund och hittade den här sidan,http://www.hundapoteket.se/, hon har en blog också, maten är glutenfri och mjölkfri, bara det bästa ingredienserna, inga konstigheter. När man läser på hennes blog så förstår man hur angagerad hon är över att ge djuren en bra och näringsrikt foder. har best så det kommer i veckan, jag tror att det är så många sjuka djur pga djurfoder och det behöver uppmärksammas.

    kram Cathrine

    ReplyDelete
  4. Mina vänner,
    Sofia: Du är väl för rar =) Jag väntar med spänning på mellanmålstips =)Visst är det som du säger att det krävs planering. Lite extra för mig oxå som inte vill värma mat i mikron. Men jag skall köra soppor i termos som vi pratade om och jag tänker äta min levandeföda-influerade sallad också. Gissar att jag kommer att uppdatera här på bloggen =)
    kram kram

    Cahtrine: Vilken härlig liknelse! Mhm, det känns liksom som att nu när jag ändrat om kosten så får väl kroppen se till och ordna till sig! Kanske inte så lätt när man utsatt den för fel kost i 38 år... =) Anita Svensson på Levande föda manade mig oxå till tålamod.
    Tack för tipset angående hundapoteket! Jag har en liknande sajt på engelska: http://dogtorj.com/ Riktigt klok veterinär här oxå!
    Jag skall kolla in ditt andra tips om att leva enklare oxå!

    kram kram

    ReplyDelete