Friday 14 January 2011

Sesamolja. Före eller efter duschen?

Fick följande fråga av Sofia och det är säkert fler som undrar så jag gör ett inlägg av det.

Sofia: Varför smörjer du dig med oljan innan dusch och inte efter? Eller gör du både ock?

Jag gör både och kan man säga. Sesamolja dämpar vata så det är bra att smörja in sig innan läggdags(för att dämpa stress och oro och oroliga tankar). Är jag riktigt torr så smörjer jag in mig innan jag skall sova och för det mesta så försvinner allt in i huden då. Då duschar jag inte.

Jag tror den ayurvediska traditionen att smörja in sig innan dusch är dels för att olja löser fett och smuts ( tvål är ju alldeles för uttorkande ) och sedan duschar man av sig lite lätt för att bli av med överskottsoljan som annars kladdar ner.

Ibland på kvällen om jag inte känner för att smörja in hela kroppen tar jag bara fötterna och sätter sockar på.

När jag gör en oljeinpackning i håret sköljer jag inte ur oljan heller. Jag lägger en gammal handduk över kudden och sover med det. Det går ju inte in i håret lika enkelt som på huden.

På morgonen är det faktiskt jätteskönt att raskt olja in sig och sedan hoppa in i duschen =) Sedan duttar man av vattnet med handduken och huden känns skön hela dagen =)

2 comments:

  1. Jag ska prova :) Jag är så torr i huden nu på vintern även om det blivit bättre sedan jag började smörja in mig med kokosolja efter dusch.

    Dom där parfymerade tvålarna är ju ett fördärv egentligen. Dom doftar gott men dom torkar ut huden något otroligt.

    Skriver upp Markattans sesamolja på inköpslistan :)

    Kram kram

    ReplyDelete
  2. =) Gör det! Du har ju mycket pitta i dig oxå så när värmen kommer är det dags att byta tillbaka till kokosolja. Men nu är sesamolja perfekt! Sen har du ju det tufft i ditt liv just nu och då är det bra att dämpa sin vata vilket man gör med sesamolja.
    Jaa... tvålarna är ett otyg. Vi har bara ekologisk tvål hemma och när jag är på jobbet och använder tvålen där känner jag direkt hur huden drar ihop sig (det är ju ingen parfym i dem men en massa andra konstigheter) Funderar ibland på att ta med en egen tvål ;)
    kram kram

    ReplyDelete