Thursday 20 January 2011

Mitt senaste besök hos akupunktören.

Inom kinesisk medicin pratar man om tomhet kontra ansamling. Det är detsamma som undervikt kontra fetma inom skolmedicinen. Ungefär ;) Någon expert är jag verkligen inte. Sophie pratar även om tomhet i mina organ. Att jag har stängt av vissa delar. Precis detsamma sa Anita på Levande Föda i Valdemarsvik. Jag följer Sophies matklocka nu. Jag berättade att jag hade lite svårt för allt ätande. Att äta för mig har alltid handlat om ett nödvändigt ont. Äta gör man för att överleva. Det finns så  mycket andra roliga saker jag vill göra istället. Sophie poängterade dock att jag inte skall hetsäta. Det vill hon inte. Jag skall äta lite och ofta. Min kropp kan ändå inte ta hand om för stora mängder föda på en gång. Det kändes väldigt skönt att höra. Anita på Levande föda sa samma sak. Ät lite och ofta. Gärna varannan timme. Ibland behöver man höra saker från två håll för att det verkligen skall sjunka in. Vi behöver ju mat eller hur? Mat måste få ta tid. Precis som vi behöver sömn. Sömn måste få ta tid. Mat och sömn. Allt annat är sekundärt. Min viktnedgång avstannade när jag var på levande föda och när jag verkligen förstod vikten av lättsmält mat. Jag fortsatte dock inte att äta varannan timme och jag gissar att Anita skulle dra mig i örat om hon läste detta =) Nåväl, jag gör tvärtemot de som vill bli av med fett. Jag äter massa socker!! Nejdå, jag bara skojar. Däremot äter jag potatis och ris ihop med mina grönsaker. Det känns fint och jag har faktiskt gått upp 1 kilo sedan förra veckan =)) Sen har Sofia påmint mig om att nötter sätter fart på magen och jag vet att Anita sa att för mycket nötter inte är bra för mina njurar just nu. Ris, potatis, massa grönsaker och frukt och min härliga mungbönsvälling utgör basen i min mat nu. Nu är min Rejuvelac klar så jag skall få in den i mina dagliga måltider oxå.

Detta har jag ätit idag:

  • Soluppgång till frukost och två glas grön smoothie
  • ett glas smoothie och en avokado till mellis
  • Mungbönsgryta med ris till lunch
  • Banan och avokado till mellis
  • Sallad med ris på jobbet innan jag åkte hem
  • Mungbönsgryta och en stor tallrik sallad på kvällen

Tror Sophie skulle varit stolt om hon såg detta =)) Just nu sitter jag med ett glas alldeles färsk Rejuvelac.

Dessutom sover jag mellan 22 och 06 och har alltså inte yogat på en vecka. Yoga blir det dock hela helgen så jag känner mig lugn.

Hur många nålar satte hon i mig nu då? Svaret är att jag veeet inte =) Jag försökte räkna men Sophie pratade om en massa annat när hon satte i nålarna så jag glömde helt av det =)

5 comments:

  1. Grattis till viktuppgången =) I min lilla värld så brukar det vara viktnedgång man gratulerar men det är minst lika kämpigt, om inte mer, att försöka gå upp i vikt som att gå ner. Bra jobbat vännen!!

    Jag hade också med mig grön smoothie, min supersmoothie, till jobbet som mellanmål idag. Allt för att tillfriskna så fort som möjligt från denna förkylning.

    Jag skulle försöka hitta bra mellanmål till dig men det enda jag kunde komma på var frukt och nötter ihop, avokado. Alla andra förslag jag har på mellanmål innehåller mjölkprotein tyvärr.

    När jag äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och mellanmål så mår jag så mycket bättre under dagen. Antagligen för att jag håller en jämn blodsockernivå, jag är lite känslig för svängningar. Märker du någon skillnad på din energi nu när du äter oftare?

    Bra kämpat tjejen!
    Kram kram

    ReplyDelete
  2. Tack tack =)) Så är det väl i de flestas värld =) Att vara smal ses ju som hälsosamt och ingen funderar på om det kan vara något som är ur lag. Skall bli väldigt spännande om jag hittar lösningen på den här gåtan någon dag =)
    Som sagt, om skolmedicinen varit lite mer som den österländska hade jag troligtvis inte kämpat med detta idag. Jag uppsökte skolmedicinen när jag var drygt 20 men de hittade inga fel på mig. (Enligt deras sätt att mäta ). Nu sitter jag här med näringsbrist trots att jag äter otroligt näringsrik mat. Men om tarmen inte kan ta upp näringen så spelar det ju ingen roll vad jag äter!
    Så gulligt av dig angående mellanmålet. Jag försöker hålla mig till bananer och avokado. Tar det lite lugnt med nötterna just nu =)

    Jodå, jag märker faktiskt att jag har mer energi. Sen sover jag ju mer nu oxå =) Så jag var inte alls torsdagstrött som jag brukar vara annars. Eller jag brukar befinna mig i något slags torsdagskoma ;) Jag var faktiskt pigg i går kväll =)

    kram kram

    ReplyDelete
  3. Hej, är nyfiken på mungbönsgrytan, idee torka här när det gäller mat just nu :D, kan man dricka vetegrejen om man inte tål gluten?

    kram Cathrine

    ReplyDelete
  4. Hej C!
    Hoppas du har det fint!
    Så vitt jag vet går det bra att dricka rejuvelac även om man inte tål gluten. Men där får man nog testa sig fram!

    Jag testade receptet på baksidan av gogreen-paketet. Munbönor dal:
    4 portioner
    8 dl vatten
    1,5 dl mungbönor (kokta)
    1 pressad vitlöksklyfta
    1 tsk riven ingefära
    1 hackad gul lök
    1/2 tsk spiskummin
    1/2 tsk malen chili
    1 hackad tomat
    salt
    Hetta upp en kastrull med olja ( jag fräser i en liten mängd vatten istället ) och fräs vitlök, ingefära, lök, spiskummin, chili och tomat i ca 1 minut. Blanda ner de kokta bönorna och häll på vattnet. Låt sjuda i 20 min och smaka av med salt.

    kram Jessica

    ReplyDelete
  5. Tack, det låter jätte gott :D ska testa. Kram Cathrine

    ReplyDelete