Tuesday 21 June 2011

Vikten av att lyssna på kroppen.

IMG_2374 I oktober 2009 gjorde jag ett medvetet val. Jag skulle börja lyssna på kroppen mer. Det tog mig 1 år och 7 månader och en livshotande lunginflammation innan jag förstod vad det där innebar. Egentligen. Att jag gått med dålig mage och tappat i vikt under en så lång period som jag gjort är idag för mig en gåta. Mina vänner som fortfarande äter kött var övertygade om att det var brist på kött som gjorde att jag gick ner i vikt och blev sjuk. De andra, som liksom jag numera har förstått vad animaliskt protein i för stora mängder kan göra med kroppen, rynkade sina pannor och förstod inte hur jag som åt så bra kunde tappa i vikt och bli så sjuk. Nu har jag dock förstått varför. Och detta med hjälp av en del kloka människor på vägen. Det spelar ingen roll hur nyttigt man äter om man förgiftar sin kropp med stress och oro. I mitt fall är mage/tarm min känsliga punkt och de blir genast i uppror när mina tankar löper amok. Nu tränar jag på att lugna sinnet.

Jag har läst en hel del nu när jag har varit sjuk. För första gången har jag förstått hur jag skall känna olika delar av min kropp. Jag har legat på otaliga avslappningsstunder där någon sagt: känn vänster fot, känn vänster knä, osv. Jag har varit kvar i huvudet och noterat min fot och mitt knä men inte känt någonting. I Eckhart Tolles En ny jord fanns en oerhört enkel beskrivning av hur man kan börja känna sin kropp. Den tog händerna som exempel. Man skall känna känslan, energin i handen. Kanske pirrar det lite, kanske känns den varm. Det var som att få tag i en silvertråd och jag drog i den tråden och kände fler delar av kroppen. Jag verkligen kände! Jag kände att mitt ben värkte, eller jag kände musklerna i ryggen. Nu försöker jag göra denna övning innan jag skall sova eller när jag har vaknat på morgonen. Att känna kroppen är som att meditera: man noterar och accepterar känslan och då brukar den försvinna. Precis som man gör med de tankar som dyker upp vid meditation.

Lyssna på signalerna från din kropp. Börja idag. En annan dag kan det vara för sent. Ha en fin kväll!

No comments:

Post a Comment