Monday 13 June 2011

Nässelte.

Jag kom iväg på nässeljakt igår! Äldste sonen plockade nässlor med mig och den yngste följde med Mattias till återvinningen. Där stod sonen och jag, han iförd tjocka tumvantar och jag skinnhandskar. Men vi ville inte bränna oss =)) Det blev en del nässlor:

 

IMG_2353

Nyplockade nässlor

Jag klippte av bladen och sköljde dem väl:

 

 IMG_2354

Sen vägde jag dem för att få ca 50 gram till 1 liter vatten. IMG_2355  Sen kokade jag upp 1 liter vatten, sänkte värmen så att vattnet bara sjuder och så är det dags att lägga i nässlorna.

IMG_2356

Nässlorna kokar inte utan sjuder.

Jag lät dem sjuda en stund och sedan drog jag bort kastrullen från plattan och sedan får teet stå och dra i 15 minuter. Därefter slog jag upp det på en termos och drack under dagen.

IMG_2357

En kopp rykande färskt nässelte =)

 

Enkelt, extremt nyttigt  och dessutom gratis. Kan det bli bättre!?

No comments:

Post a Comment