Wednesday 15 June 2011

Chia.

Min underbara svägerska, som just nu är på Raw Food och Yoga-resa på Mallorca med bl a Erica Palmcrantz, köpte chia-frön till  mig att testa. Jag provade att ha dem som frukost:

IMG_2368 

Jag tog 3 matskedar och lade i en tallrik:

IMG_2367  

Sen fyllde jag på med ca 3 dl vatten:

IMG_2369

Därefter får det hela svälla i ca 15-20 min. Jag rörde om lite då och då.

 

IMG_2370

Sen lade jag i lite russin och åt. Kanske ingen höjdare utan man bör nog anstränga sig och lägga i skivad banan eller kanske mango eller varför inte rivet äpple?

Om Chia:

Chia är ett frö som odlas på höga höjder i Mexico. Det är rikt på omega 3. En studie i Kanada på typ 2-diabetiker visar att 37 gram chia om dagen i 12 veckor kan sänka blodtrycket och graden av inflammation i kroppen (Källa: Tidningen Hälsa)

Lowe Raw har precis publicerat två härliga recept med chia som jag absolut skall testa!

No comments:

Post a Comment