Saturday 11 June 2011

Nässlor och ingefärste.

urtidio2

Min homeopat sa till mig att att det är bra för mig att äta nässlor på olika sätt nu. Nässlor innehåller en massa mineraler och är oerhört nyttigt. Bland annat är de väldigt rika på kalium och där låg jag lite lågt nu under min andra lunginflammation. Min söta svägerska plockade nässlor och min man gjorde te och hade med sig till sjukhuset. Min man har även köpt nässelpulver eftersom det är lite mycket med allt och inte så enkelt att plocka nässlor. Vi har nässlor ett par hundra meter hemifrån men jag har inte vågat gå dit! Det är alldeles för långt för mig. Otroligt eller  hur... Svårt och tro att jag har sprungit två halvmaror just nu ;) Ingefära är ju oxå väldigt hälsosamt. Jag fixar dock inte ingefära i mat och dylikt eftersom det kan vara laxerande. Men ingefärste verkar jag klara så jag kokar mig en kopp då och då. Jag tar några bitar färsk ingefära och kokar i ca 3 dl vatten i tio minuter. Sedan plockar jag bort ingefäran och dricker teet. Jättegott =)

Här kan ni se näringsinnehållet i nässlor.

No comments:

Post a Comment