Tuesday 28 June 2011

Underbara Kalamataoliver.

IMG_2517

Vårt matkonto är ganska stort eftersom vi alltid föredrar ekologiskt. Men som vi säger; med tanke på kostens effekt på hälsan är det väl investerade pengar.  Igår kom min man hem med dessa fantastiska oliver från Kung Markatta. Så här står det på locket: “våra oliver tillreds med en unik metod där ingen konserveringsvätska behövs. Metoden gör olivköttet fastare, olivsmaken rikare och tillåter en naturlig fermenteringsprocess som ger en aktiv bakteriekultur..”. Fantastiskt, eller hur? Allt burken innehåller är oliver, oregano och olivolja!!! Så rent som möjligt, me like!!!

Det här är att unna sig som min man sa igår. Jag håller fullständigt med honom! ( Det urvattnade begreppet “unna sig” som ofta förknippas med ohälsosam mat har jag aldrig någonsin förstått. Hur kan man kalla det att unna sig att äta något som gör kroppen sjuk på olika sätt? )

Nu skall jag göra lite energisoppa till förrätt och till huvudrätt blir det rester från igår: skalade mungbönor och ris.

Ha en strålande dag! =))

6 comments:

  1. Så glad jag blir att du fattat tyckte för oliver. Visst är det gott med kalamatas! <3

    ReplyDelete
  2. De är heeelt underbara!!! Jag sitter här med burken och undrar hur många det är hälsosamt att äta på en gång egentligen =)) Tack sååå mycket för tipset.. jag som trodde att svarta oliver var de som färgats svarta *skrattar* kram

    ReplyDelete
  3. Tack söta du för tipset, ska ta mig en promenad till stora affären och inhandla dessa i em. Vi är väldigt glada i oliver hela lilla familjen! :)

    Visst är det fantastiskt att kunna unna sig så mycket fantastiska godsaker som är så bra för hela kroppen!:)
    Vi har ett stort matkonto vi också, vi låter det kosta, det är ju vår framtid vi investerar i, vårt liv och vår hälsa.

    Jag och vår son äter helt ekologiskt, vetefritt, tillsattsfritt och inte heller några animaliska produkter (förutom getost som jag tycker är så galet gott ibland :) Maken äter som oss hemma till frukost och middag men äter vanlig "svenssonlunch" på jobbet, han är nog rädd för att må för bra helt enkelt. ;)

    Hoppas att du har en riktigt glad och vilsam dag!
    Kram kram
    /Anna

    ReplyDelete
  4. Fick du tag i oliverna? Hoppas det! De är sååå goda =))
    Så skönt att din son får en sådan start från början! Lite svårare här att lära gamla hundar sitta ;) Dessutom är de hos sin pappa varannan vecka och får en vanlig svensk husmanskost där. Mattias äter samma som jag. Helt på eget initiativ =)
    Min dag var jätteskön och vilsam!
    Hoppas din var det samma!
    kram kram
    Jessica

    ReplyDelete
  5. Mums!
    Hela burken slank ner som förrätt och godbitarna fick MVG av oss alla tre! :)

    Kram kram
    /Anna

    ReplyDelete
  6. Ha ha underbart ju =) De är staaarkt beroendeframkallande =)

    kram kram

    ReplyDelete