Sunday 19 June 2011

Hur jag återhämtar mig från två lunginflammationer.

För den som inte vet kan jag säga att jag den 28 april i år fick hosta och feber och en dryg vecka efter det hamnade jag på sjukhus med dropp och intravenös antibiotika. Läget var mycket allvarligt. Knappt hade jag återhämtat mig från denna lunginflammation förrän jag drabbades av en ny. I sju veckor har jag nu varit sjuk. För två veckor sedan kom jag hem från min andra sjukhusvistelse. Nu tänkte jag berätta hur jag gör för att få tillbaka krafterna. Och jag tror jag gör något rätt för vilopulsen har sjunkit med 30 slag ( hade 100 i vilopuls samma dag jag lämnade sjukhuset för två veckor sedan ) och jag har gått upp 2.5 kg sedan jag lämnade sjukhuset.

Så här ser en dag ut för mig nu:

  • Vaknar vid 5-6 och sköter  magen ( viktigt inom ayurveda att göra detta på morgonen ) och gör oilpulling.
  • Äter frukost som består av quinoa med rismjölk och russin eller som idag sojayoughurt med flingor. En grön smoothie till detta.
  • Jag tar ett ayurvediskt preparat som är lugnande och dämpar vata ( ibland drabbas jag av oro när jag tänker på hur sjuk jag var och att det kunde slutat riktigt illa ). Sedan ett par dagar tillbaka tar jag även ashwaghanda som oxå är ett ayurvediskt preparat.
  • Vid 10 ungefär mediterar jag. En meditation av dessa har syftet att förbättra immunförsvaret. Tar någon frukt eller liknande till mellanmål.
  • Lunchen består av skalade mungbönor och ris, potatismos och gröna linser, ris och röda linser. Eller något liknande. Oftast med en grön sallad till.
  • Efter lunchen vilar jag.
  • Som mellis brukar jag värma rester från lunchen.
  • Vid 18-tiden äter jag någon middag igen. Då kan det vara något Mattias köper med sig eller liknande.
  • På kvällen tar jag mina ayurvediska preparat igen.
  • Jag somnar vid 21-22-tiden.

Jag dricker även ca en liter långkokt vatten varje dag. Jag smörjer in mig med kokosolja dagligen eftersom min förhöjda vata gör min hud och  hårbotten torr. Jag tar även mjölksyrabakterier – vilket behövs efter att ha ätit antibiotika i nästan fyra av de sju veckor jag varit sjuk. Jag äter B12 eftersom intaget av animaliska produkter är ett minimum. Äter fisk någon gång då och då. Jag äter även enzymer till alla måltider som inte är raw. Vidare äter jag D-vitaminer.

Nu hoppas jag få till promenader i mitt dagliga program oxå och naturligtvis snart även yoga.

4 comments:

  1. Låter som en riktig bra planering för återhämtning :D Jag spar det här meddelandet för det var många bra tips:D skönt att du börjar må bättre. Kram Cathrine

    ReplyDelete
  2. Ja jag saknade något liknande så jag tänkte att jag kan lika gärna lägga upp min =) kram kram Jessica

    ReplyDelete
  3. Friska vuxna får inte lunginflammation. Barn, gamla och människor med nedsatt immunsystem däremot.

    Kan din vegankost ha gett dig B12-brist? Det är den rimligaste förklaringen till att du drabbats av lunginflammation.

    ReplyDelete
  4. Hej Knyttets mamma!
    Nej det får de sannerligen inte! Och frisk var jag inte men det berodde nog inte på min vegankost utan på det jag ätit under hela mitt liv fram till idag =) Min tarm var förstörd och kunde inte ta upp näring och till slut sa systemet stopp.
    B12. Denna lilla vitamin. Ack så viktig. Idag tyder det mesta på att de flesta av oss har B12-brist. B12 fanns för i våra jordar. Om man odlar sina egna grönsaker i en hälsosam jord och sedan bara borstar av den värsta smutsen innan man äter sina grönsaker får man i sig B12. Jag har två kvinnor i min omgivning, båda äter mycket animaliskt protein, båda har allvarlig B12-brist.
    Att ta B12-prov står på min to-do-lista. Sådan brist är inte att leka med.
    Ha det fint!

    ReplyDelete