Wednesday 22 June 2011

Tankens oerhörda kraft.

IMG_2426

Min bror arbetar en del med mental träning. Han ringde upp mig efter att ha hört hur jobbigt det var för mig att vara på sjukhuset idag. Han tipsade mig om att tänka på allting som gått bra under besöket. Som ett sätt att ändra mina tankebanor och koppla om trådarna i hjärnan. Vi kom osökt in på att jag under så lång tid varit stressad på morgonen så att kroppen vid minsta lilla sak är på helspänn redan när jag vaknar. Då sa han att från och med nu skall jag aldrig mer säga till mig själv eller till någon annan att jag alltid är så stressad på morgonen. Det här är alltså sista gången ni ser mig skriva eller nämna detta. Från och med nu skall jag börja tänka: Jag är så harmonisk och lugn på morgonen.  Jag skall skriva en lapp att lägga vid sängen som en påminnelse och så skall jag säga detta högt för mig själv varje kväll innan jag går och lägger mig.

Jag är basen för allt som händer i mitt liv. Jag måste vara stabil och grundad för att kunna göra allt det jag vill och drömmer om och för att kunna finnas där för min familj när de behöver stöd.

Det är bara så att inget ont inte för något gott med sig. Att se döden i vitögat och sedan få en andra chans, det är ta mig sjutton den största gåvan man kan få.

Alla där ute: kom ihåg att ta hand om er! Det är det finaste ni kan göra för er själva och era nära och kära. Om det så innebär att du springer en löprunda då och då eller om du tar dig tid och plockar fram målarpenslarna eller bara tar en lyxig stund i badet med en färsk tidning. Så gör det, bara gör det!!!!! Och det lilla trollet i dig som påstår att det är egoistiskt ber du bara dra åt skogen och upplyser den obildade lille odågan att höjden av egoism är att inte ta hand om sig själv för då blir man förr eller senare en belastning för sin omgivning!

Varför inte utnyttja den härliga ledigheten som ligger framför oss till att reflektera vad som gör dig lugn, lycklig och harmonisk?

2 comments:

  1. Så klokt, så viktigt och så vackert! Tänk vilka fantastiska rikedomar vi får genom livet självt.

    När jag kryper i säng på kvällen skriver jag ner de tre bästa sakerna som hänt mig under dagen samt vad jag lärt mig för något.
    Detta är ett bra sätt (för mig) att lägga fokus på det positiva innan man far till drömmarnas land. Dessutom bestämmer jag mig för vilken tid jag ska vakna och hur jag ska känna mig i kropp och knopp när jag vaknar. Sen tänker jag på allt jag är tacksam för och strax där efter sussar jag sött. :)

    När jag vaknar på morgonen så frågar jag mig själv vad jag kan göra för mig själv och för mina kära för att dagen ska bli så bra som möjligt. Sen slår jag upp ögonen och njuter av stunden, att ha en hel dag oskriven framför mig, den blir vad jag gör den till. :)

    Du är stark och helt fantastisk!
    Glädjer mig så över att ha hittat hit.

    Kram kram
    /Anna

    ReplyDelete
  2. Det där låter som ett riktigt bra sätt att sluta och börja dagen på! Jag tycker det är häftigt att man kan bestämma sig för när man vaknar, det har jag testat tidigare (just nu låter jag dock kroppen avgöra när den tycker det är lagom att vakna =). Självklart borde det ju fungera att bestämma sig för hur man skall vakna oxå =)
    Tack igen fina Anna! Det gläder mig att min blogg drar till sig kloka läsare som du! =))

    kram kram
    Jessica

    ReplyDelete