Monday 13 June 2011

Att vara trogen.

Nej, det här inlägget handlar inte om relationer – även om relationer är grymt intressanta =) Nej, det handlar om att vara trogen en idé, en metod eller ett koncept. Jag är väldigt otålig och vill se resultat snabbt. Det innebär att jag är som en hoppjerka mellan olika kurer och metoder. Det jag håller på att intala mig själv just nu är att om man har varit sjuk en längre tid så blir man inte frisk över en natt. Jag har därför bestämt mig för att vara trogen råden från min ayurvediske rådgivare och min homeopat/kinesiolog. Eftersom de samarbetar är det heller inget som står i strid mot varandra.

Min resa tillbaka till 100% hälsa består därför i: vila (här är även skolmedicinen rörande överens), oilpulling (skriver ett separat inlägg om detta intressanta), ayurvediska örter (just nu ett lugnande och vatadämpande preparat och jag har beställt ett uppbyggande som är på väg på posten (allt enligt mina terapeuter ovan) ), nässlor i olika form (man förlorar mycket mineraler vid sjukdomar och nässlor är enormt mineralrikt). Bra och lättsmält mat. All min mat kommer från växtriket, förutom ghi (renat smör där  man tar bort proteinet) och fisk emellanåt (min homeopat sa att när man är så medtagen som jag är just nu kan det vara bra med det enzym som finns i fisken för att bryta ner grönsaker). Vidare består den självklart av meditationer och så snart jag orkar igen; även yoga. Just nu gör jag en meditation mot stress och en för att stärka immunförsvaret. Dessutom ser jag till att läsa skönlitterära böcker för att skingra tankarna och dessutom kollar jag på Sex and The City för att få ännu mer feel good-känsla =)) Sist men inte minst: jag försöker sitta ute på vår altan så mycket som vädret tillåter för att lyssna på fågelkvitter och titta på allt vackert i rabatten!

2 comments:

  1. Det låter som en bra plan, man vill komma i mål på en gång så kroppen hinner inte med. Jag är lite nyfiken på vilken fisk du köper? jag har känt ett starkt behov av det ett tag och har tänkt prova hur det känns. Men jag vill ha en fisk som har fiskats upp och inte har odlats. Gärna lite tips på snäll mat för magen för ojojoj vad hungrig jag har varit den senaste tiden, även fast jag äter så tycker kroppen att den inte har fått nog. Ta hand om dig och även om det är jobbigt så kommer den här tiden att ge dig så mycket mer än om du varit frisk. Tacksamheten och glädjen över att leva. All den tid till reflektion den är guld värd. kram Cathrine

    ReplyDelete
  2. Just nu köper vi torsk från norra ishavet. Jag kan även tänka mig fri lax. Om din kropp längtar efter fisk tycker jag absolut du skall äta lite! Vi äter fisk max en gång i veckan. Tack skall du ha!
    kram Jessica

    ReplyDelete