Friday 17 June 2011

Ashwagandha

Igår anlände ett paket från Veda Lila med två ayurvediska preparat och lite nya teer. Min ayurvediske terapeut rekommenderade bla ashwagandha till mig. Först köpte jag dem i tablettform men då såg jag att de hade ett slags naturgummi som bindemedel och jag vet att jag inte tål gummi och med tanke på mitt tillstånd ville jag inte stressa kroppen med något sådant. Sen upplyste Hasse, som min terapeut heter, mig om att ashwagandhan även finns i pulverform. Ashwagandhan benämns ibland som “Indiskt ginseng”. Växten har både uppiggande och lugnande effekt. Den förbättrar immunförsvaret, hjälper till att bekämpa effekten av stress, minskar oro och depression. Här kan du läsa mer om dess effekter.

Precis som med allt man stoppar i sig är det viktigt att man inte överdoserar. På den burk jag har beställt står det att man skall ta 1/2 tsk två gånger per dag. Min terapeut rekommenderade mig däremot att börja med ett halvt krm två gånger per dag. Jag tycker det är viktigt att man inte experimenterar med örtmediciner på egen  hand. När det gäller ashwagandha skall man t ex undvika den när  man är gravid.

Nu är det dags för mig att meditera, sedan lite mellanmål och vips är det dags för lunch. Ha en härlig fredag!!! =)

No comments:

Post a Comment