Tuesday 14 June 2011

Spenat ökar syreupptagningsförmågan.

Jag har nyligen läst att spenat ökar syreupptagningsförmågan. Man misstänker att det är nitrit i spenat som bidrar till detta. Varje morgon dricker jag en grön smoothie. Det har blivit mycket spenat den senaste tiden. När jag hade mina vårdkontakter, dels på vårdcentralen och även när jag var inne på sjukhus mätte de min syreupptagningsförmåga. Den låg nästan alltid på 100%! Detta trots dubbelsidig lunginflammation! Min bror, som tränar väldigt mycket och har gjort flera Ironman, var väldigt imponerad och sa: Det är ju bättre än vad jag har!

Jag är säker på att det är spenatens förtjänst! Victoria Boutenko har helt rätt när hon lovsjunger våra bladgrönsaker och de gröna smoothiesarna. Våra bladgrönsaker är en skatt av nyttigheter!!! Så kom ihåg att frossa i era gröna smoothies!! Och för guds skull (eller nja, för din egen hälsas skull): förstör dem inte med mjölk och youghurt ;)

2 comments:

  1. Rå spenat innehåller stora mängder oxalsyra som är hälsoskadlig. Oxalsyra neutraliseras med uppvärmning. Oxalsyra binder kalcium i vävnaden och hindrar järnupptagning (kalcium och järn tar ut varandra). Det är därför vi inte kan använda järn från vegetabilisk mat.

    ReplyDelete
  2. Hej Mirjana!
    Tack för din kommentar! Jag har haft i bakhuvudet att man inte skall äta för mycket spenat men inte tagit mig tid att kolla upp det. Du har helt rätt med oxalsyran och därför skall man inte äta stora mängder av spenat och ej heller på daglig basis under längre perioder.
    mvh
    Jessica

    ReplyDelete