Monday 13 June 2011

Oil pulling.

Båda mina terapeuter rekommenderar oil pulling. Så det har jag gjort varje morgon nu sedan min första lunginflammation klingade ut. Oil pulling nämns i en av de ayurvediska texterna. Rent praktiskt går det till så att man tar ca en matsked sesamolja, solrosolja eller rapsolja och låter det åka runt i munnen i 15-20 min. Man skall inte gurgla för hårt för då bildas det väldigt mycket saliv och då blir munnen full väldigt snabbt – har jag erfarit =) Oil pullingen sägs ha en massa goda effekter, framför allt på munhälsan men det finns även vittnesmål om färre infektioner och bättre tarmhälsa!

Är du nyfiken kan du läsa mer här.

2 comments:

  1. Hej Jessica!
    Oil pulling har jag nu provat i några dagar och det känns fräscht må jag säga. Jag använder kokosolja. I boken "Stoppa Alzheimer nu" fick jag tipset om oil pulling. Hade inte hört talas om det tidigare. Läs boken! Den är skriven av Bruce Fife. /Gunilla i Luleå

    ReplyDelete
  2. Hej Gunilla!
    Så roligt att det fungerar för dig och tack för tipset.
    Lycka till på din hälsoresa!
    Jessica

    ReplyDelete