Monday 13 December 2010

Yoga för halsen och meditation för hjärtat.

Långt innan jag hörde talas om Kundaliniyoga var jag en flitig Yogi Tea-drickare. Yogi Tea startades av Yogi Bhajan som ju tog Kundaliniyoga till väst. Jag hade haft ont i halsen under en väldigt lång period. Ingen lyckades hjälpa mig. Läkarna sa att så kan det vara ibland. Jag vet inte om det berodde på sorg eller ett utdraget virus men det som till slut fick mig besvärsfri var en övning som jag hittade på paketet Throat Comfort.

yogiTeaPå baksidan står det V-PoKo vilket betyder följande för den ayurvediskt intresserade: Minskar Vata men har ingen inverkan på Pitta och Kapha. I botten på paketet finns en beskrivning av den övning jag nämnde ovan. Här följer alltså ett prima recept för yoga för halsen =)

Sitt på en stol eller i lätt meditationsställning. Vila händerna på knäna med ögonen slutna. Andas in genom näsan samtidigt som du vrider huvudet ut mot vänster axel.

AndasInVänster 

Andas ut genom näsan och vrid huvudet ut mot höger axel.

exhaleRight

Andas in åt vänster. Andas ut åt höger. Fortsätt lugnt i 1-3 minuter. Sedan vrider du huvudet framåt och tar några djupa andetag och slappnar av. Känn hur halsen fylls av energi, värme och ljus!

 

Jag avslutar med att beskriva Det lugna hjärtats meditation. En riktig favorit just nu. Sitt i lätt meditationsställning med rak ryggrad. Blunda. Lägg vänster hand på mitten av bröstet så att fingrarna är parallella med golvet ( det är lite svårt och jag ser att jag inte har dem parallellt på bilden även om det kändes så ). Böj höger arm så att armbågen pekar ner mot golvet och handflatan pekar framåt. Lägg höger tumme över höger pekfingernagel. De andra fingrarna pekar upp mot taket. Andas långa djupa andetag genom näsan. Andas in långsamt och mjukt. Håll andan så länge du kan. Andas ut lika långsamt och mjukt. Håll andan så länge du kan. Hela tiden genom näsan. Fortsätt 1-3 minuter.

lugnaHjärtat

Lugna hjärtats meditation ger känslomässig balans och ett inre lugn. Den hjälper dig att se klarare på din relation till dig själv och till andra människor. Det är en bra meditation att göra om du varit upprörd, arg eller ledsen. På ett fysiskt plan stärker den dina lungor och ditt hjärta. Meditationen kommer från min lärare Wivecas bok Kundaliniyoga för hälsa, livskraft och självkännedom. Dessutom är den bara sååå skön att göra =) En fin start på dagen helt enkelt.

Rätt schysst hår också eller hur? Detta trots att det inte sett en schampoflaska på över sex månader. Minns inte när jag använde honung senast heller för den delen.

Ha en fin kväll och hoppas jag lyckats inspirera till lite yoga. Imorgon bitti vid 5-snåret är jag igång igen med min härliga morgonyoga. Natti och sov gott!

No comments:

Post a Comment