Monday 27 December 2010

Eat. Pray. Love.

 0747589356

För en tid sedan tipsade min vän S mig om boken Eat, pray, Love av Elizabeth Gilbert. Den låg precis rätt i tiden då. Det var efter min separation när man kämpar med skuldkänslor och sorg. Skuldkänslor över barnen och sorg över det som inte blev. Boken handlar om Elizabeth själv och hennes resa, både personligt och geografiskt, efter en svår separation med sin före detta man.

Först reser hon till Italien för att lära sig Italienska. Hon lär sig även att njuta av nuet. Att njuta av mat igen. Därefter går resan till ett ashram i Indien. Där lär hon sig att förlåta sig själv. Det är så oerhört viktigt att kunna förlåta sig själv. Först då kan man släppa in något annat fullt och fast i livet. Hon lär sig också att förlåta sin före detta man. Varje gång han dyker upp i hennes sinne skickar hon ljus och kärlek och låter  honom uppta mindre och mindre plats i hennes tankar. Slutligen reser hon till Bali. Bali, denna underbara ö som jag själv har haft lyckan att besöka. En av de vackraste platserna jag har varit på. Sverige och Bali ligger överst på min lista av vackra platser. På Bali möter hon kärleken igen.

Jag kan varmt rekommendera boken. Det är en riktig må-bra bok.

Julia-Roberts1

 

Nu ikväll har jag sett filmen uppkrupen i soffan. Julia Roberts har huvudrollen. Hon är en av mina favoriter. Filmen är som en varm, mjuk filt. Man bör dock ha läst boken för att förstå djupet i Elizabeths budskap. Jag tycker att de tog med de viktigaste händelserna så som jag minns boken. Jag blev påmind om le-meditationen. Den går ut på att man sitter i meditationsställning och bara ler. I hela kroppen och ända in i levern. I levern samlas mycket ilska så det är bra att stråla sönder ilskan med ett leende =)

tuva

 

Jag blev så glad när Tuva Novotny dök upp som svenska Sofi, en av Elizabeths vänner i Italien. Tuva är så duktig och det är roligt att hon fått chansen att vara med i en sådan film. Så att fler kan se hennes storhet. 

2 comments:

  1. OJ!! ang. boken, vem sponsrade hennes resor? Ofta blir ju även ekonomin kraschad och jobbet skall ändå skötas. Är barnen närvarande behöver de xtra trygghet, får kanske läsa boken och kolla. Lånade hennes bok nr 2 fortsättningen på denne men orkade inte igenom första sidan ens;)

    ReplyDelete
  2. Hej Ulrika =)
    Du jag minns faktiskt inte hur hon löste ekonomin... Hon var ju författare redan innan så möjligen var det så att hon hade skrivit ett kontrakt om att skriva en bok under resan. Det fanns inga barn med i hennes liv. Det kan nog vara svårt att göra en sådan resa med barn inblandade. Däremot känner jag att man behöver göra en liknande resa, om än inte nödvändigtvis geografisk, efter en separation. Man behöver se sig själv under lupp och kanske lära sig att älska sig själv igen. Tvåan har jag men har inte lyckats ta mig långt i den heller. Den är inte i närheten av ettan =)

    ReplyDelete