Sunday 19 December 2010

En långsiktig diet. Utan ökad risk för cancer.

Det finns så många dieter nuförtiden. Man kan äta GI eller LCHF eller stenålderskost eller… osv. Det är jättebra att det finns dieter som hjälper människor att gå ner i vikt. Men varför inte tänka ett steg längre? Varför inte äta en diet som dessutom minskar dina risker att drabbas av stroke, cancer och autoimmuna sjukdomar? Det drabbar inte mig kanske du tänker. Men se dig omkring, det är så många som drabbas av det här idag. Åkommorna kryper längre ner i åldrarna. Vi har sämre skydd eftersom vi utsätts för så enormt mycket påfrestningar från olika håll. Jag tror personligen att Levande Föda är det bästa man kan äta. Dock är det ett väldigt stort steg till denna diet och jag tror att det är något att spara till när man blir verkligt illa däran. Jag tycker att Dr Fuhrmans diet känns som ett väldigt bra alternativ. Han är allmänläkaren som hjälpt ett otal patienter till ett friskare liv. Han han skrivit en utmärkt bok som heter Eat to Live. Varför inte köpa den till dig själv i julklapp? Och ja, du kommer att gå ner i vikt, det är en extra bonus. Dessutom sparar du miljön genom att äta så här. Det gör att våra barn och barnbarn har en större möjlighet att också kunna leva ett gott liv.

0316735507

Tillåt mig att citera ur boken: “Hundreds of scientific studies have documented the link between animal products and various cancers. Though it would be wrong to say that animal foods are the sole cause of cancer, it is now clear that increased consumption of animal products combined with the decreased consumption of fresh produce has the most powerful effect on increasing one’s risk for various kinds of cancer. Atkins convinces his followers that he knows better than leading nutritional research scientists who proclaim that “meat consumption is an important factor in the etiology of human cancer””. Behöver jag säga att det gör mig sorgsen att dieter som Atkins sprids? Förstår ni att valet att inte låta barnen äta animaliskt protein under mitt tak är en självklarhet? Att ge dem kött känns som att ge dem en cigarett. 

Eller vad sägs om följande: “A study conducted by the National Cancer Institute looked at lung cancer in nonsmoking women so that smoking would not be a major variable. Researchers found that the relative risk of lung cancer was six times greater in women in the highest fifth of saturated-fat consumption than  those in the lowest fifth”.

Alla människor har naturligtvis ett val. Men även ett ansvar. För kommande generationer om inte annat.

No comments:

Post a Comment