Wednesday 29 December 2010

Hårvård. Före och efter.

Ni som är trogna följare kan inte ha undgått att jag inte längre använder kemiska hårvårdsprodukter. Jag vill inte gnugga in en massa okända ämnen i mitt hår/hårbotten längre. Det finns ju en del ekologiska schampon som säkert är bättre. Jag provade Urtekrams ett tag men mitt hår blev inte bättre av det. Till slut blev jag så irriterad att jag ratade schampo helt. Det är jag jättenöjd med idag =) Jag har inte alltid varit så snäll mot mitt hår. Ni skulle ha sett mig i tonåren. Ständiga permanenter á la Joey Tempest och litervis med hårspray. Men oj vad snyggt det var ;) Luggen var upptuperad och inte ett hårstrå låg åt fel hål. Perfektionism. Alltid perfekt i håret. Mössa var hårets värsta fiende. Samt duggregn som gjorde att luggen vissnade.. Jag skriver detta för att avliva en eventuell myt om att jag inte vill vara fin i håret. Det vill jag verkligen fortfarande. Men inte till vilket pris som helst. Spray och mousse och liknande slutade jag med för många år sedan. Jag har helt enkelt använt min livsdos av detta ;)

Sen är det ju så här att ju mer schampo som torkar ut din hårbotten och i förlängningen ditt hår desto mer balsam och andra produkter behöver du. Win-Lose anser jag. Win för schampo/hårvårdsindustrin och lose för ditt hår och din ekonomi.

Det här schampot använde jag tills för ett halvår sedan:

IMG_1586

Det kostar 230 pixipoxi och kommer från Nexxus och heter: Moisturizing Shampoo. Weightless moisture with shea butter och gru gru extract. Låter ju helt fantastiskt!!! Sen kompletterade jag med ett lika dyrt balsam för inte tusan blev håret mindre torrt..

460 pixipoxi för att torka ut hårbotten och i förlängningen hårbotten och för att skicka ut skräp i miljön som förstör fiskarna som i sin tur gör oss sjuka. Lose-lose skulle jag vilja säga. Annars är det ju en gedigen innehållsdeklaration på:

Water ( hoppla det vet jag ju vad det är ;), Sodium Laureth Sulfate, Cocamidopropyl betaine, Disodium Laureth Sulfosuccinate, Glycol Distearate, Sodium Laureth-6 Carboxylate, Hydrolyzed Quinoa, Organic Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Extract, Organic Hypericum Perforatum Extract, Gru Gru (Entada Phaseoloides) Bark, Medicago Sative (Alfalfa) Extract, Butyrospermum Parkii (Shea Butter), Panthenol, Quaternium-80, Dimethicone, Polyquaternium-10, Glycerin, Cocamide Mea, Peg-6 Caprylic/Capric Glycerides, Tricetylmonium Chloride, Dicetyldimonium Chloride, Disodium Edta, Citric Acid, Sodium Chloride, Methylchloroisothiasolinome, Methylisothiazolinone, Propylene Glycol, Fragrance (Parfum), Red 4 (Ci 14700), Yellow 5 (Ci 19140), Blue 1 (Ci 42090), Red 33 ( Ci 17200), Benzyl Salicylate, Hydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde.

Pust det var minsann inte enkelt att skriva av allt det där =) Reserverar mig för eventuella stavfel.

Nu till några av mina nuvarande hårvårdsprodukter. Med betydligt enklare innehållsdeklaration =) Först ut kommer den produkt jag använder för rengöring. Innehållsdeklaration: Honung.

IMG_1587

Sen kommer Sesamolja som jag använder för att hjälpa en vintertorr hårbotten. Inte ens honung hjälper mot den här torra vintern =) Jag masserar in sesamolja i hårbotten och låter sitta över natten. Sen tvättar jag ur med honung. Vill jag låter jag det sitta i längre. Det beror på om jag skall träffa någon utöver familjen eftersom håret ser fett ut. Och kom ihåg, jag gillar att vara fin i håret jag oxå =D

IMG_1589

Här kan du läsa mer om sesamoljans fantastiska egenskaper när du använder den som hudlotion. Visa mig den hudkräm som har dessa egenskaper! 

Tipset att använda honung fick jag förresten av Lisen som har skrivit två underbara böcker som heter “Lisens Indiska spa” och “Lisens Örtspa”. Här hittar du en massa naturliga saker att stoppa på huden =) I “Lisens Örtspa” har hon delat in några avsnitt i vår, sommar, vinter och höst. Under Vinter står bl a följande om gran: “På vintern kan man plocka hem kvistar av gran att använda i bad, fotbad och salva. Den friska doften piggar upp. Varm blir man också eftersom gran stimulerar blodcirkulationen. Då får man varma händer och fötter. “ Inte illa eller hur?

LisensSpalisensÖrtspa 

Har du något bra tips när det gäller naturlig hårvård som du vill dela med dig av?

2 comments:

  1. Hej Jessica.
    Jag har sedan ett år tillbaka använt mig av den s.k. "balsammetoden", just för att komma ifrån en del av de gräsliga ingredienserna, och det har fungerat jättebra. Men nu vill jag ta det ett steg längre och gå över till honung. :) Jag har provat några gånger och tycker att det är toppen. Men jag har problem att tvätta ur sesamoljan. Det var inga problem med mitt "tvättbalsam", men med honungen händer det inte så mycket, och jag ser likadan ut som innan. Dvs fet i håret av all sesamolja.

    Har du något tips du kan dela med dig av?

    Jag har självklart uppmärksammat att du verkar ha tagit en bloggpaus. Jag hoppas verkligen att du bestämmer dig att komma tillbaka när tiden är mogen, och jag är villig att vänta på svar från ett proffs.

    Ta hand om dig. Jag hoppas att det inte är något allvarligt som hänt bara.
    Kram, Olivia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Olivia!

      Jag tycker absolut att du kan använda balsamet att tvätta ur sesamoljan med. Sedan kan du använda honung resten av tiden :)

      kram kram

      Delete