Tuesday 28 December 2010

Snabb återhämtning.

IMG_0877

Jag har aldrig fått tillbaka energin så snabbt vid magsjuka som den här gången! I min familj har den hälsat på mååånga gånger så jag har lång erfarenhet. Den här gången lyssnade jag helt på kroppen och hade tilltro till att den gjorde sitt jobb. Det innebar att jag endast drack vätskeersättning så länge jag inte var hungrig. Det innebar att jag bara levde på vatten i över ett dygn. När jag sedan kände hunger bad jag Mattias om en smoothie och höll mig till detta under några timmar. När jag sedan blev sugen på vanlig mat blev det thaimat. Idag känner jag mig pigg och full av energi. Dock har jag fortfarande en del utgifter om man säger så ;) Så jag gissar att jag ännu inte är vad man kallar symptomfri. Dock brukar jag vara seg i några dagar efter en sådan här pärs men inte alls den här gången.

Mjölkprodukter är något man absolut skall undvika åtminstone i en vecka efter att man blivit bra. Det vet min käre bror genom en bister erfarenhet. Han hade tränat till en av alla sina ironman och drabbades av magsjuka en vecka innan start. För att inte förlora för mycket muskelmassa drack han mängder av proteindryck. Magen blev bara sämre och sämre tills han pratade med mig och jag tipsade om mjölkproteinet. Det han drack var ju fullpumpat med mjölkprotein.. Tänk om han hade gjort som jag den här gången, då hade han sluppit bryta tävlingen som han trots allt inte kunde låta bli att starta i. Lesson learned: Har du inte slutat med mjölkprodukter ännu så se för sjutton till att hålla din stackars kropp ifrån dessa syndare när du varit magsjuk! ;)

17.9 grader var det i köket när jag kom ner hit i morse. Det blev till att ta på täckvästen =) Jag gissar att det är väääldigt kallt ute idag. Men idag hoppas jag att min önskan om en krispig vinterpromenad skall införlivas. Gäller bara att övertyga maken om tjusningen i det hela så att jag får sällskap. Sen en kopp varm choklad efter det.. Mums =)

No comments:

Post a Comment