Tuesday 14 December 2010

Varbergs kurort.

Hemma igen efter en produktiv och avkopplande dag på Varbergs kurort. Jag kan varmt rekommendera det här stället. Det ligger helt fantastiskt vid havet och atmosfären är verkligen avstressande. Vi arbetade intensivt till tidig eftermiddag och sedan var det dags för min Thalassokur. Jag fick krypa ner i ett kar med varmt havsvatten tillsammans med tångruskor. Sedan fick jag en ansiktsbehandling med spirulina ( vilket jag ju dricker emellanåt =) och så massserades jag med tången. Det var mer som en peeling med tången.

Jag kan varmt rekommendera ett besök på kurorten. Dock vill jag återigen påtala att de inte fixade mina kostkrav. Jag sa när jag pratade med dem att jag är vegetarian som inte tål gluten och mjölkprotein. De fixade gluten men blandade ihop laktos med mjölkprotein. Laktos är mjölksocker och vi människor behöver ett enzym för att bryta ner detta. Mjölkproteinet är något helt annat. Det är dessutom det animaliska proteinet som inte är hälsosamt för oss. Vidare är det ingen bra idé att byta ut sin mjölk till en laktosfri variant om man är laktosintolerant eftersom laktosfri mjölk är mer inflammationsskapande än exempelvis icke homogeniserad lågpastöriserade komjölk ( men misströsta inte, skippa mjölken helt, det går utmärkt att leva ett liv utan komjölk! =) . Läs mer om hur mjölken skapar inflammationer i kroppen här, särskilt under figur 4. Här kan du läsa mer om mjölkallergi.

Jag fick en present på kurorten. En ask med tång. Så nu kan jag göra eget tångbad hemma. Måste bara skaffa ett badkar först ;)

IMG_1436 Natti natti! Snart dags att vakna och göra morgonyoga igen =)

No comments:

Post a Comment