Saturday 4 December 2010

Medicinsk yoga.

Efter%20tio

I torsdags sändes ett inslag om medicinsk yoga i Efter tio på tv4. Där berättar en kvinna om hur hon blivit frisk efter 3 hjärtinfarkter med hjälp av medicinsk yoga. Göran Boll har skapat medicinsk yoga utifrån kundaliniyogan. Det är ett sätt att göra den rumsren i skolmedicinens salonger. Efter tio har en alternativ vecka. Jag tycker det är sorgligt att yogan, kinesisk medicin och ayurveda med flera österländska terapier kallas för alternativa. Vilka var det som kom först? Skolmedicinen eller exempelvis ayurveda? Det är naturligtvis inte Efter tio som myntat det här begreppet, det är inte så jag menar, det är tvärtom bra att de har den här veckan =) Det är begreppet alternativ medicin i allmänhet som jag vänder mig emot =)

Det är fantastiskt att yogan nu tar sig in i skolmedicinens salonger. Det är på tiden att skolmedicinen lyfter på arslet ( ja ursäkta men det är min personliga åsikt ) och jobbar för att göra människor friska!!! Skolmedicinen räcker inte till och då får man faktiskt visa patienterna den ödmjukheten att man söker efter alternativ!!! Skolmedicinen är fantastisk vid akuta lägen. Jag har en kollega vars pulsåder delvis sprack i förra veckan och läkarna gjorde ett fantastiskt jobb! Men snälla rara öka er kompetens inom förebyggande hälsovård också!!!

I inslaget ovan nämner man flera gånger att man förundras över hur enkelt det kan vara att bli frisk med hjälp av yoga. Ja det är så enkelt. Kroppen har en fantastisk förmåga att självläka om vi ger den en möjlighet! Våra kroppar är fantastiska! De strävar ständigt efter balans medan vi helt skoninglöst utsätter dem för påfrestningar som fel kost, stress m m.

Kroppen är verkligen ett tempel som man skall vårda med ömhet!

2 comments:

  1. Integrativ medicin är ju på frammarch där man blandra skolmedicin med alternativ medicin. Här kommer några länkar. Själv fick jag akupunktur som smärtlindring av sjukgymnast innan jag fick diskbråcksoperationen.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Integrativ_medicin

    http://www.integrativ-medicin.se/

    http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=17226&l=sv

    ReplyDelete
  2. Det är härligt att se att det går framåt! I USA har de ju kommit mycket längre än vi med den integrativa medicinen. Men det var svårt att tro att det finns ett hälsotänk öht i USA efter att ha sett landet i verkligheten och vilken skräpmatskultur som faktiskt råder där. Det gäller att inte förlora hoppet =)

    ReplyDelete