Thursday 16 December 2010

Julbord på Tjolöholms Slott.

För några veckor sedan var vi på julbord med Mattias föräldrar på Tjolöholms Slott. Det var en riktig hit =) M och jag försöker ju äta så näringsriktigt som möjligt. Att vi på detta sätt bidrar till att färre djur måste sätta livet till och att mindre andel regnskog måste skövlas för att ge plats för djurfoder är en enorm bonus. Alla vet ju hur ett julbord ser ut. Det följer alla regler som man INTE skall följa enligt vad jag lärt mig. Man skall t ex inte blanda olika sorters protein. Det lyckas man bra med med i form av ägg, lax, kött och mjölk. Vidare skall man inte blanda protein och stärkelse.

Julbord och julmat är dock en starkt rotad tradition även för mig. Hela grejen är så speciell. Enligt det jag lärt mig är det okej att avvika från den hälsosamma kosten till 10% så julbordet fick bli min 10-procentare. Jag åt lax och julgodis i form av knäck och tryffel. Det blev mycket långkål som jag äääälskar och det här var den bästa jag ätit ute någonsin. ( Min mormors och min egna är annars bäst =) Dessvärre är det ju grädde i långkål och det innehåller ju mjölkprotein som ni vet. Men jag gjorde undantag och jag tänker gör ett undantag på julafton också.

Här ser ni mig på väg till julbordet. Vi flyttade och flyttstädade mitt hus den helgen så det stod saker överallt hemma hos oss. Därav barnens bordshockeyspel som syns i bild. Mössan ville jag så gärna visa, den köpte jag i Florida och den är sååå härlig. Fuskskinn naturligtvis.

IMG_1342text

Det var enormt fint på Tjolöholms Slott. Här ser ni mig och Mattias framför en av alla granar:

IMG_1355

Klänningen jag har på mig köpte jag också i Florida och Mattias har på sig byxorna han gifte sig i =) Jag tycker det är så enormt snyggt när klänningen är tvådelad i färgsättningen på det här sättet.

Jag och min stilige make:

IMG_1347Här är ett av slottets badrum. Det badkaret hade i alla fall inte jag tackat nej till =)

IMG_1358 

Ett av slottets sovrum. Jag blev lite sugen på att ha sådana draperier över sängen. Kanske någon gång i framtiden?

IMG_1359

Här kunde man sitta och hålla utkik över inkommande gäster när det kom över gården:

IMG_1361

Charmiga strömbrytare:

IMG_1362 

Slutligen ännu en av de vackert dekorerade granarna:

IMG_1363

Julkänslan inföll sig till 100% och jag kan varmt rekommendera att äta julbord på Tjolöholms Slott.

Nu väntar jag på att älsklingen skall komma hem med indiskt. Vardagslyx ftw =) Hoppas ni haft en underbar decemberdag!

2 comments:

  1. Fullkomligt ÄLSKAR din klänning! Supersnygg!!
    Ni är såå fina ihop <3 Jag hoppas jag också blir så där lycklig snart igen. Kramar

    ReplyDelete
  2. Tack vännen!!!!!
    Jag vet att du kommer bli det gumman. Se hur det gick för mig!!!
    En snygg, intelligent och omtänksam tjej som du är hett byte =)

    ReplyDelete