Wednesday 15 December 2010

Kemiska läkemedel, kundalinyoga och miljö.

Jag är så tacksam över att jag har hittat Kundaliniyoga. Det är ett fantastiskt verktyg att ta till i vått och torrt. Några kollegor ansåg att yoga bara är placebo. Det tycker jag är fascinerande och sorgligt. Tänk att vi så stenhårt tror att det bara är kemiska preparat som is da shit så att säga när det finns rapport efter rapport på vilka biverkningar kemiska läkemedel ger oss. Talade med en kemiingenjör härom dagen som arbetar med miljösanering. Jag frågade henne om hon gett upp hoppet. Hoppas måste man alltid göra, svarade hon. Men skall jag vara riktigt ärlig tror jag det är kört för människan, fortsatte hon. Det finns så mycket gifter och skräp i vår miljösfär nu att vi kommer ta kål på oss själva. Jorden däremot tror jag kommer klara sig fint. Det har den gjort förr.

Och nej det sker inte där någonstans långt borta från oss. Gluten i vetemjöl är ett perfekt exempel att belysa. Vete i sin ursprungsform innehåller gluten som vi klarar utan problem. Vi har förändrat gluten så till den milda grad att vi nu inte tål det längre. En del går så långt att de kallar gluten för nervgift. Yssa mig då. Så tänk om vi förändrar och ändrar och förstör allting, då har vi till slut ingenting kvar att äta. Ja det är allvarligt. Faktiskt. Men jo du kan göra något idag. Du kan köpa sådant som är så lite förändrat som möjligt. Tänk på att det enkla ofta är det bästa.

När det gäller framtagande av nya läkemedel finns ingen remissinstans som tittar på miljöaspekterna, berättade hon vidare. De som använder p-piller exempelvis kissar dagligen ut syntetiska ämnen som rubbar hormonbalansen hos fiskar. Men det rör väl inte mig tänker den distanserade. Johopp det gör det allt serru för what goes around, comes around. Men misströsta inte, du kan börja förändra och förbättra redan idag! Tänk naturligt och enkelt så kommer du jättelångt! Ta fram en schampoflaska t ex. Jo, gå och gör det nu. Bra. Räkna nu alla ingredienser på flaskan. Ganska många eller hur? Hur många ingredienser finns det i honung? =) Make a change. Today. Sen går det av bara farten. Jag lovar. En favorit i repris kommer här =) http://storyofstuff.org/cosmetics/ Jag skulle aaaaaldrig kladda in mina barn i diverse oljor och krämer. Fyyy… Nä tacka vet jag sesamolja och kokosolja! Ibland vill de ha fräck frisyr, då använder jag Aloe Vera. Blir kalas =)

Just det, höll på att glömma en viktig sak. När jag skulle köpa fysikaliskt solskydd till mina grabbar förra sommaren sa damen på Apoteket att de slutat sälja sådant. Det fysikaliska skyddet lossnar i vattnet och har visat sig döda fiskyngel. Så nu finns det bara ett fysikaliskt skydd som till hälften innehåller kemiskt skydd. Jaha jaaa… nu går alltså kemikalierna in i kroppen på barnen istället. Det var då jag bestämde mig för att sluta med solskydd! Kläder är utmärkta skydd mot solen! Dessutom är det helt okej med lite lagom sol. Nej, att bränna sig är inte bra men att smörja in barnens hud med en sörja som inte ens skyddar mot hudcancer… Vad är meningen med det?

Att bry sig om miljön är inte bara för miljömuppar, det gäller även framgångsrika, snygga, härliga kvinnor och män som du. Make a change. Today.

No comments:

Post a Comment