Tuesday 21 December 2010

Julmusik och långkål.

IMG_1502

Mannen och barnen är hemma. Telefonmötet är slut. Jullovet har börjat =) Spotify spelar julmusik och långkålen står på spisen. Min mormor, som var från Halland, gjorde den bästa långkålen jag någonsin ätit. Långkålen blir en av mina avvikelser från den hälsosamma dieten nu i juletid.

Så här gör jag min långkål:

Jag rensar färsk grönkål genom att avlägsna bladen från stjälkarna. Sen kokar jag den mjuk.

När den sedan skall ätas grovhackar jag den och steker den i smör i en stekpanna. När den fått lite färg tillsätter jag grädde och sedan får det stå och puttra. Jag använder inget salt eller skinkspad m a o.

För mig har det alltid varit mitt måste på julbordet. Ett relativt nyttigt val då trots allt =)

1 comment:

  1. Hm, insåg när jag gjorde en laddning till middagen att jag faktiskt saltar och pepprar. Sedär, minnet satt i händerna =)

    ReplyDelete