Sunday 24 October 2010

1 månad efter hemkomsten från Living Food.

God morgon kära läsare =) Klockan är 7:40 och jag har gjort min sadhana ( mitt yogapass som inkluderar en kriya, en vila och en meditation ) och dammat bottenvåningen i huset och nu sitter jag med laptopen i knät i sängen med en kopp ayurvediskt kaphaté på nattduksbordet. Det är en stor fördel att vara morgonpigg när jag har yogapass att avverka på morgonen. Jag har dock inte alltid varit morgonpigg. Jag bestämde mig en vacker dag att bli det, satte upp ett mål och så var det med det. Men det är en annan historia som jag berättar en annan gång. Nu lite anknytning till inläggets rubrik.

Det har som sagt gått en månad sedan jag kom hem från Living Food i Valdemarsvik och hur lever jag nu då? Jo jag äter minst 80% levande föda. Så här har det i princip sett ut sedan jag kom hem från Valdemarsvik ( detta är en vanlig vardag ):

  • frukost: grön smoothie och någon slags fruktsoppa. När Mattias och jag är ensamma brukar vi göra smoothien matigare med nötter och/eller avokado så blir det vår frukost.
  • mellanmål: smoothie eller energisoppa eller färsk frukt
  • lunch: sallad bestående av någon typ av bladgrönt, någon typ av skott exvis solrosskott, groddade linser och bönor, surkål, paprika, ärtskidor, gurka och tomat. Ibland toppar jag med blötlagda russin. För att få fett varierar jag mellan avokado och blötlagda/groddade nötter och frön. ( Mandlar exvis är väldigt söta när de har börjat gro, cashewnötter lutar mer åt det ekivoka i sitt utseende när de groddat..)
  • mellanmål: färsk frukt
  • middag: här brukar det bli tillagad mat. Hämtmat från vår fantastiska thai-restaurang, Mattias gudomliga wok där han använder de färska råvaror vi för tillfället har hemma, något annat vegetariskt såsom aubergingryta eller kanske linsbiffar.

På helgerna händer det också oftast att vi äter något tillagat till lunch. Men alltid med en majoritet av grönskar till.

I princip alla råvaror vi köper är ekologiska. Ja, det är dyrare men man får också mer för pengarna. Det är också ett utmärkt sätt att visa för handeln att vi som konsumenter vill ha ekologiskt.

Jag groddar mungbönor och linser. Ni kan se hur det går till här. Jag gör min egen rejuvelac som jag använder som bas i energisoppa och de smoothies jag gör till mig själv. Ibland smyger jag ner det i smoothiesarna till barnen och Mattias också men säg inget till dem ;) Jag dricker också en en mungbönsvälling. Receptet till mungbönsvällingen hittar du här.

No comments:

Post a Comment