Wednesday 20 October 2010

Första frisörbesöket sedan jag blev schampofri. Check.

När jag kom till frisören gick jag först in på toaletten för att borsta mig. Jag använder en borste av svinhår ( inte så väl motiverat som vegan men det är ett måste om man skall vara schampofri ). Jag ville att håret skulle se extra fint ut. Något jag aldrig gjort tidigare =) Jag berättade att det hänt massor sedan vi sågs sist. Jag har inte klippt mig sedan i april. Jag berättade att jag slutade med kött i våras och att jag slutade med animaliskt protein och gluten i somras. Det händer dock att jag äter någon räka ibland eller en sushibit. Sen berättade jag att jag inte schamponerat håret sedan i juni. Hon blev inte alls chockad. Däremot trodde hon att jag använde balsam. Det finns ju något som kallas balsam-metoden där man bara använder balsam men jag har inte behov av några produkter. När hon tvättade mig, med vatten naturligtvis, frågade hon om hon fick ta lite balsam och jag tänkte att vad sjutton, låt gå för den här gången. Sen blev det lite balsamspray innan föning. Det är ju så fräscht att bli lite fixad och stylad när man klippt sig =) Det roligaste av allt var att frisörskan konstaterade det jag själv har noterat; jag har aldrig haft så tjockt hår som nu och det är en helt annan kvalité på håret. Det är lite slitet i längderna men det sitter kvar sedan min sorgetid och det klipps nu bort successivt. Jag blev av med några centimeter sorg idag också.

På väg hem i bilen började jag känna mig obekväm. Fy vad det luktade konstgjort från mitt hår och jäklar vad det började klia… Det kan man inte tro om en kvinna som under tonåren förbrukade ungefär en sprayflaska om dagen ;) Väl hemma och en portion thai senare insåg jag att det hela var ohållbart. Jag måste få ur det här kemiska ur mitt hår!!! Så nu sitter jag med håret fullt av honung i väntan på att få skölja ur det tillsammans med allt skräp. =))

Jessica

No comments:

Post a Comment