Saturday 2 October 2010

Min goda improviserade frukost.

Solroskärnorna är slut och därför tänkte jag äta bovete till frukost. Jag lade dem i blöt igår kväll men insåg sedan att de även bör groddas för att vara lättsmälta så jag stod utan frukostbas i morse. Då fick det bli en improviserad sådan och den blev jättegod =) Här är receptet:

Jessicas fikon-youghurt:

  • 1 avokado ( jag behöver någon typ av fett till frukost och avokado behöver inte blötläggas för att vara lättsmält så det passade fint till min improvisationsfrukost)
  • två-tre färska fikon ( vi fick så goda från Årstidernas leverans i torsdags =)
  • Ett gott svenskt äpple där jag bara tar bort pinnen och “tofsen” längs ner. Hela kärnhuset får följa med, kärnorna innehåller B17 och skyddar bra mot cancer så dem skall man äta!
  • 1 banan
  • Rejuvelac efter behov ( går naturligtvis bra att ersätta med vatten om man inte har rejuvelac! )

Allt mixas och det fick en vacker lila färg och smakade ljuvligt. Som youghurt ungefär =) Mums!!!!

Resten av familjen åt havregrynsgröt med god aptit som 8-åringen lagade på eget initiativ.

2 comments:

  1. Hej! Jag hittade just din blogg, och sitter här och läser. Det är så intressant att följa din resa. Är själv inne på både ayurveda och rawfood. Mkt intressant med dina reflektioner om raw food/levande föda. Har aldrig tänkt på vad skillnaden är egentligen. Men det är ganska uppenbart att allt inte är superbra bara för att det är rått. Rå kål eller rotfrukter, det funkar absolut inte för min mage. Är också vata. Eller snarare vata/pitta. Så på sommaren går det bra med mer råa saker. Nu ska jag läsa vidare! Du ser så himla söt och hälsosam ut på bilderna :)
    Stina

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Så roligt att du hittat hit :) Läste litegrann på din blogg och kände igen mig i mycket. Min blogg hade också kunnat heta EttAnnatSättAttLeva. Jag är pitta som tidigare hade kraftig vata-obalans som numera är borta tack och lov =)
      Tack :)
      Jessica

      Delete