Tuesday 19 October 2010

Barn och grönsaker.

Det är inte så enkelt att i en barnfamilj helt plötsligt sluta med kött och mjölkprodukter. Mjölken är enklast att göra sig av med tycker jag personligen. Det finns mycket att ersätta den med. Egentligen vill jag dock inte ha en massa ersättningsprodukter utan allra helst tänka bort mjölk helt. Den mat som vi “måste” behandla för att vi skall kunna/vilja äta den kan inte vara den ultimata födan för oss. Samma sak gäller ju kött. Vi “måste” behandla det för att kunna/vilja äta det. Eller skulle du vilja sätta tänderna i en rå kyckling?

En mogen frukt eller en färsk grönsak däremot är prima att mumsa i sig direkt från naturens skafferi. Nåväl, även om jag förespråkar KISS – keep it simple, så har jag inte bara mig själv att ta hänsyn till utan även min familj. Att byta ut allt mot frukt och grönt är inte helt lätt sådär över en natt. 8-åringen är väldigt lik mig, är det nyttigt så äter han även om det inte är så gott. 6-åringen gör däremot högljutt motstånd =)

Jodå, jag har självklart känt förtvivlan emellanåt =) Hade jag inte varit så otroligt övertygad om att frukt och grönt är det bästa för oss hade jag nog gett upp. Men som mor vill jag ge mina barn det bästa. Idag fanns det färsk spenat, groddade linser, groddade mungbönor, gurka, tomat och potatis på deras tallrikar. 9-åringen äter av allt. Han har varit skeptisk till groddarna men sa idag att mungbönorna är jättegoda! 6-åringen förhandlar och äter alltid hälften av det jag lägger fram ( vilket jag naturligtvis kalkylerat med när jag serverat portionen ;) En dag när t o m en övertygad envis mor som jag var nära att ge upp erinrade jag mig att jag faktiskt lärt barnen äta Mc Donald’s-hamburgare en gång i tiden. Även under min köttperiod var McD ett sällsynt inslag i vår kost men ibland var det ju enkelt. Ingen av killarna gillade hamburgare och pommes frites från början! De ville bara leka med leksakerna… Jag trugade och 6-åringen kanske tog en mumsbit av hamburgaren för att sedan äta några förskrämda stripes. 8-åringen åt max en halv hamburgare men aldrig stripes. Nu äääälskar de hamburgare! När detta gick upp för mig tänkte jag att jag skall ta mig tusan få dem att ääääälska grönsaker också och jag är på god väg.

När det gäller de gröna smoothiesarna, var den yngste enormt motvillig i början. Han kunde tänka sig att eventuellt dricka smoothien med sugrör. Det tog tid vill jag lova innan glaset var tömt. Idag sveper han smoothien snabbast i hela familjen =))

Idag har den äldste feber så jag har jobbat hemifrån. Som mellis serverade jag en smoothie som killarna verkligen älskade. 8-åringen drack så långsamt så långsamt för att det skulle räcka länge och 6-åringen gick bort till blendern för att se om det inte gick att få ut några droppar till…

Här får ni receptet på dagens fantastiska smoothie. Älskad av unga pojkar och grymt nyttig!

Varning: Receptet innehåller ingen komjölk, ingen glass eller raffinerat socker. Bara prima ekologiska grönsaker och bär.

blåbärOgrönkålSmoothie

Ni ser, det är rejält med grönkål i den här! Försök att få i era älsklingar den här fantastiskt nyttiga grönsaken utan dess kompisar frukt och bär! Men tillsammans är de oslagbara!

Ingen grön smoothie  men innehållet är garanterat grönt =D

blåbärOgrönkålSmoothie2

Kom ihåg, går det att lära barnen att äta McDonald’s ( jag vet, urbota dumt att göra något sådant men det är lätt att vara efterklok =) kan man lära dem att äta mer grönsaker!

Lycka till!

No comments:

Post a Comment